• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

نویسنده: فردین فرخ مهر

فردین فزخ مهر

اگر میخواهید گیتار مناسبی تهیه کنید یا ساز خود را تعویض کنید حتما به نکاتی که در مورد خرید گیتار کلاسیک به شما خواهم گفت توجه کنید، حال چه یک ساز مبتدی بخواهید تهیه کنید یا از ابتدا ساز خوش صدا و استانداردی بگیرید.

به نکاتی که در ادامه مطلب آمده بسیار دقت کنید چه در خرید یک گیتار مبتدی چه برای خرید گیتارهای سطح بالا. دقت کنید نباید آثاری از چسب دیده شود حتی نقاط اتصال چوب ها، نقاط مختلف ساز را خوب چک کنید تَرک نداشته باشد و با دست لمس کنید تا مطمئن شوید چوب باد نکرده باشد بخصوص قسمت کاسه ی ساز ( صفحه روی و صفحه پشتی ) از داخل حفره ی خروج صدا جایی که لیبل گیتار مشخص هست ،حتما ساز را چک کنید اگر ساز تعمیراتی داشته باشد به خوبی از این قسمت مشخص میشود ، به خوبی دسته ی گیتار را مورد برسی قرار دهید دسته نباید تاب داشته باشد.

دسته گیتار کاملا صاف باشد و انحرافی نداشته باشد ناصاف بودن دسته گیتار تاثیر بدی بر روی صدا دارد، فِرت ها (پرده ها) کاملا موازی باشند. فِرت‌ها در واقع نقش تقسیم بندی سیم‌ها به فواصل زمانی مساوی را دارند. پس خیلی مهم است این خط ها کاملا عمود بر دسته گیتار و در نتیجه موازی با خودشان باشند، تا فواصل زمانی نتها رعایت شود.

پشت دسته گیتار زیاد گرد نباشد برای در دست گرفتن دسته گیتار و نواختن یک قطعه، دست چپ شما باید آزاد و راحت باشد. گرد بودن زیاد به دست چپ فشار می آورد. سردسته گیتار ، جایی که گوشی های کوک قرار دارند باید بدون زدگی و لک باشد. این قسمت از نقاط مهم گیتار است به دلیل تنظیم کوک‌ها.

پل گیتار جایی که خرک بر روی آن قرار می‌گیرد صاف و عمود باشد سیم‌های گیتار به پل ختم می‌شوند، بین پل گیتار و صفحه‌ی روی دقت کنید فاصله ای نباشد، اگر به خوبی روی این قسمت کار نشده باشد بعد از بستن سیم های گیتار (به دلیل فشار سیم) احتمال بلند شدن پل خرک دور از انتظار نیست، مهم است که پل، کاملا صاف و عمود بر بدنه گیتار قرار گرفته باشد .

به فاصله سیم ها و فینگربرد (صفحه انگشت گذاری) ”اکشن” نامیده می‌شود، به این نکته توجه کنید که اکشن ساز نباید خیلی بالا باشد، گیتارهای با اکشن بالا به دست چپ نوازنده فشار وارد می‌کند.

اکشن ساز باید به اندازه‌ی باشد که ساز خوش دست و با صدایی پر قدرت، بدون صدای گِز باشد (هر فرت باید نت شفاف خود را دارا باشد).

چرا نباید گیتار ارزان خرید؟

همیشه به شاگردانم و خانواده های که مشاوره گرفتند باره ها گفته ام که به شدت از خرید گیتارهای بسیار ارزان بپرهیزند، چون این سازها به دلایل رعایت نکردن استانداردهای یک ساز، ساخته نشده و فقط ظاهر یک گیتار را دارند. و هنرجویان نه تنها علاقه مند نمی‌شوند بلکه بعد از مدتی از یادگیری دلسرد می‌شوند، اگر از یادگیری منصرف نشوند، بدون شک پنجه‌ها بر روی سازهای غیره استاندارد آسیب خواهند دید و از نظر پیشرفت نوازندگی به جایگاه خوبی دست پیدا نمی‌کنند، به نظر شخصی من پنجاه درصد از نوازندگی مربوط به ساز است، این مثال را همیشه گفته ام شما اگر شوماخر هم که باشید با پراید کاری از پیش نخواهید برد، پس ابزار کار بسیار مهم است.

معیارهای انتخاب گیتار خوب

 به نکاتی که در ادامه مطلب آمده بسیار دقت کنید چه در خرید یک گیتار مبتدی چه برای خرید گیتارهای سطح بالا:

 نباید آثاری از چسب دیده شود حتی نقاط اتصال چوب‌ها، نقاط مختلف ساز را خوب چک کنید تَرک نداشته باشد و با دست لمس کنید تا مطمئن شوید چوب باد نکرده باشد به خصوص قسمت کاسه‌ی ساز (صفحه روی و صفحه پشتی) از داخل حفره‌ی خروج صدا جایی که لیبل گیتار مشخص است، حتما ساز را چک کنید اگر ساز تعمیراتی داشته باشد به خوبی از این قسمت مشخص می‌شود، به خوبی دسته ی گیتار را مورد برسی قرار دهید و مطمئم شوید که دسته تاب نـداشته باشد.

دسته گیتار کاملا صاف باشد و انحرافی نداشته باشد ناصاف بودن دسته گیتار تاثیر بدی بر روی صدا دارد، فِرت ها (پرده ها)کاملا موازی باشند فِرت ها در واقع نقش تقسیم بندی سیمها به فواصل زمانی مساوی را دارند. پس خیلی مهم است این خطها کاملا عمود بر دسته گیتار و در نتیجه موازی با خودشان باشند، تا فواصل زمانی نتها رعایت شود. پشت دسته گیتار زیاد گرد نباشد برای در دست گرفتن دسته گیتار و نواختن یک قطعه، دست چپ شما باید آزاد و راحت باشد. گرد بودن زیاد به دست چپ فشار می آورد . سردسته گیتار ، جایی که گوشی های کوک قرار دارند باید بدون زدگی و لک باشد این قسمت از نقاط مهم گیتار است به دلیل تنظیم کوک ها. پل گیتار جایی که خرک بر روی آن قرار میگیرد صاف و عمود باشد سیمهای گیتار به پل ختم می شوند، بین پل گیتار و صفحه ی روی دقت کنید فاصله ی نباشد ، اگر به خوبی روی این قسمت کار نشده باشد بعد از بستن سیم های گیتار ( به دلیل فشار سیم) احتمال بلند شدن پل خرک دور از انتظار نیست ، مهم است که پل، کاملا صاف و عمود بر بدنه گیتار قرار گرفته باشد .

به فاصله سیم ها و فینگربرد (صفحه انگشت گذاری) ”اکشن” می گویند، اکشن ساز نباید خیلی بالا باشد ، گیتار های با اکشن بالا به دست چپ نوازنده فشار وارد میکند.

اکشن ساز باید به اندازه ی باشد که ساز خوش دست و با صدایی پر قدرت، بدون صدای گِز باشد ( هر فرت باید نت شفاف خود را دارا باشد)

توصیه آخر برای خرید گیتار

 حتما با یک نوازنده و یا معلم خود برای خرید گیتار اقدام نمایید، یادتان باشد فروشنده ساز اهمیتی به پیشرفت شما در نوازندگی گیتار نمی دهد ولی یک معلم راستین موسیقی تمامی مسائلی که برای پیشرفت نوازندگی نیاز خواهید داشت را مورد بررسی قرار می دهد.

مناسب ترین برندهای گیتار به ترتیب قیمت

برای دیدن مناسب ترین برندهای گیتار به ترتیب قیمت اینجا کلیک کنید