• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • 09129401590 _ 88283410 _ 88251222

استاد کیوان ساکت

%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af-%da%a9%db%8c%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%da%a9%d8%aa
زندگینامه: کیوان ساکت (۱۳۴۰-)
کیوان ساکت در سال ۱۳۴۰ در خانواده‌ای فرهنگی در شهر مشهد به دنیا آمد.
از همان کودکی با تشویق پدر و مادر خویش به موسیقی و نقاشی پرداخت و در نقاشی شاگرد اساتیدی همچون استاد صادق پور در طراحی – استاد پیراسته در رنگ و روغن – استاد دولّو در آبرنگ بود.
اولین درس‌های موسیقی را از دایی خویش منوچهر زمانیان در کار گاه موسیقی کودکان و نوجوانان که در آن زمان از سوی صداو سیمای وقت به مدیریت مرتضی دلشب در مشهد تاسیس شده بود، فرا گرفت. پس از مدت کوتاهی معلم وی منوچهرزمانیان به دلیل ادامه تحصیل از مشهد رفت و مدتی کلاس بدون معلم بود تا اینکه همشهری و دوست دایی وی آقای حمید متبسم که در آن زمان در دانشسرای هنر تهران موسیقی تحصیل می‌کرد در یک تابستان برای بازدید خانواده به مشهد آمد و همزمان در کارگاه موسیقی به تدریس مشغول شد و حدود ۲ تابستان پیاپی تا پیش از انقلاب معلم آنجا بود.
با پیروزی انقلاب متبسم به مشهد نقل مکان کرد و دوستی وی با ساکت عمیق و صمیمی شد ولی پس از چند مدت وی دوباره به تهران و سپس به خارج از کشور مهاجرت کرد و از آن زمان ساکت تار را بدون استاد فرا گرفت و دراین میان تنها چند ملاقات کوتاه با استاد حسین علیزاده داشت.
در سال ۱۳۶۹ به دعوت هنرمند گرامی پرویز مشکاتیان به عنوان مسئول به گروه عارف دعوت شد و حاصل ایهمکاری آثاری است نظیر – افشاری مرکب و افق مهر و وطن من با صدای ایرج بسطامی و مقام صبر با صدای علیرضا افتخاری و کنسرتهای متعددی در داخل و خارج از ایران. وی در سال ۱۳۷۵ گروه وزیری را تاسیس کرد و آثار زیادی را با این گروه در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است .
ساکت تا کنون چندین کتاب برای آموزش تار و سه تار تالیف کرده است که عبارتند از:
۱- بیائید تار و سه تار بنوازیم “شیوه نوین آموختن تار و سه تار در ۶ جلد”
۲- سبکبال ۱۸ چهار مضراب برای تار و سه تار
۳- ده تمرین ۱۰ اتود برای تار و سه تار
۴- حرکت دائمی ۲۰ تمرین مفید برای تار و سه تار
۵- چرخ نیلوفری ۲۰ تمرین مفید برای تار و سه تار
۶- هشت آهنگ معروف جهان
آثار متعدد موسیقیایی ساکت هم به صورت CD و کاست به بازار موسیقی عرضه شده‌اند.
همچنین آهنگسازی و ساخت و اجرای ده برنامه به سبک گلهای جاویدان به نام نغمه‌های جاویدان به سفارش واحدموسیقی صدا و سیما در کانامه کاری اوست.
کیوان ساکت اولین شخصی بود که خدمات و تلاش‌های استاد قنبری مهر، استاد بی بدیل سازسازی را درک کرد و کوشید تا شیوه استاد را در ساختن تار و سه تارهای جدید اشاعه دهد و در این راه توانسته است با تشویق سازندگان و توجیه آنها، این شیوه عملی را در اکثر شهرهای ایران رواج دهد.
همچنین ساکت کوشیده است تا نگرشی علمی تر به موسیقی و نوازندگی ایرانی داشته باشد و نیز در نواختن تار و ابداع تکنیک‌های نو پس از استاد وزیری ابداعات و تغییراتی ایجاد کند که امروزه علاقمندان بسیاری یافته است.
وی در اغلب شهرهای ایران به دعوت انجمن‌ها و سازمان‌ها و افراد مختلف اجراهای بسیاری داشته که همواره با استقبال علاقمندان و فرهیختگان موسیقی روبرو بوده است.
آلبوم‌ها و اجراها
  • «جامه‌دران» تکنوازی تار و تنبک در اصفهان، شور و چهارگاه
  • «سبکبال» اجرای ۱۸ چهار مضراب نوشته شده در کتاب سبکبال
  • «ای وطن» بازسازی و اجرای برخی آثار استاد علینقی وزیری با آواز فاضل جمشیدی و پیانو هومن خلعتبری
  • «آشنایی با آواز دشتی» اجرای برخی درس‌های دفتر دوم شیوه نوین آموختن تار و سه‌تار
  • «فسانه» اجرای ابوعطا، راست‌پنجگاه با ارکستر وزیری با صدای ایرج بسطامی
  • «دیدار شرق و غرب» (مرغ سحر) اجرای مرغ سحر با صدای فاضل جمشیدی و نیز اجرای ۸ آهنگ معروف جهان از ساخته‌های مشاهیر غرب با تار و همراهی پیانو مازیار حیدری
  • «قاصدک» تکنوازی سه‌تار به همراهی دکلمه شعر توسط ژاله صادقیان از آثار شاعران معاصر
  • «شرق اندوه» اجرای تار و ارکستر زهی در دو بخش نخست: ایرانی و سپس: موسیقی دوران مختلف غرب با همکاری اُمید نیک‌بین، نوید مصطفی‌پور و بهنام ابوالقاسم.
  • «بی‌کاروان کولی» اجرای آثاری از ساخته‌های ساکت با ارکستر وزیری با صدای ایرج بسطامی در مایهُ شوشتری و شور.
  • «ماه‌بانو»، تصانیف قدیمی، آواز صدیق تعریف
  • «شبی با خورشید»
  • «یادگار خون سرو»
  • «زندگی» با صدای سعید لاری
  • «نغمهٔ مهر» (در ایران منتشر نشده)
  • آهنگسازی و ساخت و اجرای ده برنامه به سبک «گلهای جاویدان» به نام «نغمه‌های جاویدان» به سفارش واحد موسیقی صدا و سیما با دکلمهٔ ژاله صادقیان و تک‌نوازی ساکت و حسن ناهید (نی) و محمود محمدی (کلارینت) و سینا جهان‌آبادی (کمانچه) و با اجرای ارکستر وزیری و صدابرداری آقای صابر و خانم بخشایش و صدای سالار عقیلی، رضا رضایی، محسن روح‌افزا، امیر تفتی و فاضل جمشیدی
  • ساخت برنامه‌های ۱۵ دقیقه‌ای به نام «قول و غزل»، اجراء با سه‌تار به منظور شناخت و تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی ایرانی به دو روایت یکی آنچه خود در کتاب‌های خویش نگاشته دوم روایت میرزا عبدالله.
  • «رقص انگشتان» «یادگار سفر مسکو ضبط شده در استودیوی کُنسرواتوار چایکوفسکی»
  • «می‌تراود مهتاب» با صدای سالار عقیلی.
  • «کی می‌رسد باران» با صدای سینا سرلک و روی اشعار هرمز ناصر شریفی