• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

آموزش ساز قانون

  • Tutor Avatar
    استاد: صدف زنگنه
ترم دو ماهه مشاوره آنلاین ساز قانون
  • کلاس خصوصی کلاس ها به صورت تک نفره تشکیل می شود و در طی نیم ساعت مطالب تئوری و عملی یعنی نوازندگی ساز را فرامیگیرید
  • کلاس گروهی در طی کلاس گروهی هنرجو می تواند با هنرجویان هم سطح و یا هم سن خود نوازندگی کند

آموش ساز قانون

ساز قانون از قديمي ترين سازهاي ايراني است. مدتی بود این ساز در ایران ناشناخته مانده ولی در كشورهاي همجوار سالهاست كه از اين ساز استفاده می شد. تا اینکه از نيم قرن پيش ايراني ها به اين ساز روي آورده اند. به دليل تقليد نا آگاهانه از اعراب و سبك نوازندگي موسيقي عربي، این فکر اشتباه به وجود آمد كه ساز قانون عربي است و آن را بايد به شيوه عربي نواخت، در حالی که قانون ساز اصیل ایرانی است و باید آن را طبق اصول موسيقي ايراني نواخت.

ساز قانون

تاریخچه ساز قانون

برخی اختراع این ساز را به افلاطون نسبت می‌دهند برخی می گویند فارابی مخترع ساز قانون است و برخی دیگر اعتقاد دارند این ساز از خراسان منشا گرفته البته هیچ دلیلی مبتنی بر اثبات این نظریه ها وجود ندارد. ساز قانون به خانواده ی سیستار تعلق دارد و با نام  canon  یا miocanon  به اروپا وارد شد. قانون سازی از اوایل اسلام است. این ساز از ذهن ترک ها فراموش شده بود، از زمان محمود دوم (۱۸۹۹–۱۸۰۸)،این ساز به ترکیه وارد شد و بعد از آن در میام مردم رواج یافت. این ساز در کتاب فارابی به نام الموسیقی الکبیر آورده شده. می گویند که فارابی ساز قانون را به صورت 45 سیمی اختراع کرده کرده. ساز قانون توسط صفی الدین «نزهه» شد. ساز قانون در آفریقا و آسیا، از زدهٔ سازهای سنتی و هنری اعراب به شمار می آید. قانون جزو سازهایی است که از کهن در موسیقی ایرانی به کار می‌رفته و قابلیت بیان گوشه‌های موسیقی ایرانی را دارد؛  البته متاسفانه مدتی است که ساز قانون در کشور ما ناشناخته ماند در حالی که در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرفت.

حدودا نیم قرنی می شود که ساز قانون در کشور ما استفاده می شود و مورد توجه موسیقیدان ایرانی قرار می گیرد.

ساختار ساز قانون

ساز قانون دارای سیم ها ، جعبه چوبی ، گوشی ، صفحه رویی ، پرده گردان ، خرک و ... است. در این بخش قصد داریم ساختار ساز قانون را به شما معرفی کنید.

سیم های ساز قانون

ساز قانون دارای 72 عدد سیم است که به فواصل دیاتونیک کوک می شود. البته این سیم ها ممکن است از 63 تا 84 عدد متغیر باشد.جنس سیم های قانون از روده ی گوسفند یا نوعی نایلون است. این سیم ها با مضراب های که در انگشتان قرار میگیرد نواخته می شوند.کوک سیم ها به این صورت است که سه سیم قانون هم صدا کوک می شوند و یک صدای یکسان از این ها به گوش می رسد پس نتیجه می گیریم که از قانونی که  72 سیم دارد 24 صدای مختلف به گوش می رسد. قانون مصری ۷۸ سیمی و ۲۶ صوتی است.

جعبه ی چوبی قانون : این جعبه ی چوبی به شکل ذوزنقه است. سطح بالایی ساز قانون از پوششی چوبی تشکیل شده است. سمت راست نوازنده به پنج خانه ی چهارگوش تقسیم شده و روی آن پوست کشیده شده. این قسمت قائم است و ضلع سمت چپ اضلاع موازی را به‌طور مورب قطع می‌کند. در طرف چپ نوازنده 26 گوشی به طور عمودی به صورت سه تایی قرار گرفته.

صفحه رو : صفحه رو صفحه ای چوبی است که در طرف چپ این قسمت  پرده گردان ها و گوشی ها قرار دارد و در سمت راست آن خرک بخش پوستی وجعبه سیم گیر تعبیه شده است.

پوست: پوست قانون می تواند از جنس های مختلفی ساخته شود مثلا  از پوست شکم گوساله تودلی ، ماهی بدون فلس ، آهو و بز ممکن است ساخته شود. پوست قانون ضخیم تر از سازهایی نظیر کمانچه ، سه تار و تار است چرا که باید ظرفیت تحمل  فشار کوک و سیم ( وتر) و خرک را داسشته باشد .

پرده گردان ها : پرده گردان ها ابزارهای فلزی کوچک هستند که بعد از شیطانک در سراسر سمت چپ ساز و قبل از گوشی ها قرار دارند. در ایران پرده گردان به شکل های مختلفی اختراع شده  است که قابلیت این را داشته باشد که صداهای کمتر و بیشتری ایجاد کند.
 
خرک : خرک ها از جنس چوب هستند و به شکل تیغ هایی باریک هستند. روی خرک ها استخواتن های باریکی تعبیه شده است. طول تقریبی خرک ها 3 سانتی متر است یعنی کمی کوتاه تر از عرض ساز قانون است. در کشور ایران پایه های خرک به صورت های مختلفی روی ساز گذاشته می شوند.

گوشی ها : گوشی های ساز قانون می تواند از جنس های مختلفی ساخته شود ممکن است از جنس چوب گردو ، عناب و شمشاد باشد و به صورت میخ هایی هستند که سر هرمی شکل آنها در کلید کوک قرار دارند.

کلید کوک : کلید کوک ابزاری  فلزی است ، اندازه ی آن حدود ۱۰ سانتیمتر است که در یک سر آن سوراخی قرار دارد به اندازه ی سر گوشی و طرف دیگر آن برای کوک کردن در دست چپ نوازنده به چپ و راست چرخیده میشود.

پل ها : پل ها نیز به شکل های مختلف داخل جعبه ی صوتی پل هایی  قرار دارند تا قادر باشد فشار صفحه را کنترل کند از تغییر شکل یافتن صفحه جلوگیری کند.

شیطانک ها : قطعه کم ارتفاع و به شکل چوب باریک هستند که بین گوشی ها و پرده گردان ها قرار دارند و در سمت چپ ساز قرار دارد و از روی آن ها سیم ها ( وترها )  برای رسیدن به گوشی ها عبور می کنند.

آموزش نت های قانون

نت ها در موسیقی

نت ها در واقع الفبای موسیقی هستند که برای نواختن هر سازی به یادگیری آن ها نیاز است.

هفت عدد نت که از سمت چپ به راست خوانده می شوند شامل :
سی      لا      سُل       فا      می       رِ       دو


do        re        mi       fa        sol       la        si

C         D           E           F          G        A        B

پنج خط حامل

نت ها باید زیر رو و بین خطوطی به نام 5 خط حامل قرار گیرند. این خطوط به صورت موازی از یکدیگر با فاصله ی یکسان از هم قرار گرفته اند. نت های موسیقی وقتی معنا پیدا میکنند که در 5 خط حامل قرار گیرند. نت ها بسته به جایگاهی که در 5 خط حامل قرار دارند خوانده و نام گذاری می شوند.

مفهوم کلید در موسیقی

کلید اولین علامتی است که روی خطوط حامل نوشته یا کشیده می شود. کلید تعیین کننده این است که خطوط و فواصلی که بر روی خطوط حامل قرار دارند برابر با چه نت هایی هستند.

روال آموزش ساز قانون

کلاس های گیتار

آموزش ساز قانون هم بصورت حضوری و آنلاین انجام می شود و هنرجویانی که به دلیل موقعیت مکانی امکان شرکت در کلاس های حضوری را ندارند می توانند از کلاس های آنلاین بهره ببرند . در آموزش ساز قانون در جلسه ی اول تئوری موسیقی و آشنایی مختصر با ساز قانون صورت میگیرد .مدت زمان آموزش ساز قانون در آکادمی شهرآوا 30 دقیقه است و آموزش بصورت آکادمیک و به صورت تئوری و عملی انجام می گیرد . 

روال آموزش قانون در اکادمی شهرآوا

هنرجویان می توانند پس از شرکت در کلاس های انفرادی و پایه، وارد گروه نوازی و تمرینات گروهی شوند و در سطح پیشرفته تر در ارکستر آموزشگاه شهرآوا شرکت کنند. همچنین در حین آموزش ساز قانون هنرجویان برتر طبق نظر و تائید مدرس برای شرکت در جشنواره ها اعزام می شوند و همچنین هنرجویان پیشرفته را به جشنواره های بین المللی اعزام خواهیم کرد.

آکادمی موسیقی شهرآوا امکان اعزام هنرجویان موسیقی به عنوان دانشجو به دانشگاه های موسیقی آلمان را نیز فراهم کرده است.