• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

آموزش هنگ درام

  • Tutor Avatar
    استاد: حسین نوربخش
ترم ۲ ماهه آموزش هنگ درام
  • آموزش هنگ درام به صورت خصوصی آکادمی موسیقی شهرآوا به منظور تسهیل هرچه بیشتر یادگیری هنگ درام در صورت درخواست هنرجو این ساز را در منزل نیز آموزش می دهد.
  • مدت زمان لازم برای یادگیری ساز هنگ درام از آنجایی که هنگ درام ساز چندان پیچیده ای محسوب نمی شود بر این باوریم که با متد آموزشی نوین شهرآوا هنرجو میتواند این ساز را به طور جامع در دو ترم فرا بگیرد وو چنانچه تمایل به ادامه داشت تکنیک های خاص و لوکالیزه شده نیز در ادامه به ایشان آموزش داده می شود.

آموزش هنگ درام

اگر حتی تا کنون صدای هنگ درام را از نزدیک نشنیده باشید لااقل اسم آن را شنیده اید یا ویدیوهای مختلفی را در شبکه های اجتماعی مختلف تماشا کرده اید. همین آشنایی ساده کافی است تا جذب صدای اعجاب انگیز هنگ درام شوید. اما اگر می خواهید بدانید هنگ درام چیست و چگونه آموزش داده می شد ادامه مطلب در خصوص آموزش هنگ درام را از دست ندهید.

هنگ درام

آشنایی با ساز هنگ درام

هنگ درام را شاید بتوان موفق ترین ساز ابداعی هزاره ی جدید دانست. سازی نوظهور که توسط فلکیس روهنر و سابینا شارر ابداع و در سال 2000 رسما رونمایی شد و به مرور تکامل پیدا کرد. تاریخچه هنگ درام نیز خواندنی است. این ساز که ظاهر عجیب و صدای شگفت انگیزش بسیاری را به یاد آدم فضایی ها و فیلم های علمی تخیلی می اندازد درواقع گونه ای از سازهای کوبه ای خودصداست. هنگ درام از دو صفحه بیضی شکل فلزی تشکیل شده که به صورت قرینه به هم متصل می شوند.

ساختار ساز هنگ درام

در واقع ساختار ساز به گونه ای است که از دو بخش تشکیل شده است که هر دو بخش از استیل نیتریت ساخته می شود. برای مطالعه بیشتر مطلب جنس هنگ درام را مطالعه نمایید.

به قسمت رویین ساز هنگ درام «دینگ» گفته می شود. این رویه مرکز قرار گیری نت هاست و هریک از فرورفتگی ها نماینده یک نت است که به آنها "ناودیس" گفته می‌شود.

هنگ درام معمولا دارای یک کوک ثابت است و بیشتر به صورت دیاتونیک ساخته می شود. متداول ترین کوک هنگ درام، هنگ درام "ر مینور" است با این حال نوازندگان حرفه ای ممکن است شکل های متفاوتی را نیز به سازندگان سفارش داده و مورد استفاده قرار دهند. در حالت معمول ساز هنگ درام دارای هفت یا هشت نت است. یک نت دینگ و 7 نت دیگر که در اطراف آن پراکنده شده اند. صفحه زیرین «صفحه گو» نامیده می شود و نام حفره آن نیز "گو" است. برای آشنایی بیشتر با نت های هنگ درام کلیک کنید.

قسمت های مختلف هنگ درام

نت های هنگ درام

نت اصلی ساز هنگ درام یا دینگ، پایین ترین نت از نظر اکتاو صدایی به شمار می آید که بم ترین صدا را تولید می کند. به طور کلی هر نت در ساز هنگ درام دارای یک فضای مشخصی است که به آن ناودیس tone field  گفته می شود. این فضا که حفره هایی به شکل دایره یا بیضی است کمک می کند که هریک از نت ها صدایی حجیم و پایدار داشته باشند که نتیجه نهایی نواختن آن ها صدای دلنشینی است که از ساز هنگ درام می شنوید. به همین جهت مهم ترین و سخت ترین مرحله در ساخت ساز هنگ درام پس از فرم دهی های کلی این ساز، تنظیم کردن یا همان تیون کردن یا کوک کردن "نوا های" درون این حفره هاست که بیش ترین زمان و انرژی سازنده را در مراحل ساخت و تولید ساز هنگ درام به خود اختصاص می دهد.

انواع هنگ درام

هنگ درام در واقع دو نوع اصلی دارد:

هندپن و تانگ درام

برای آشنایی بیشتر با تفاوت آنها اینجا کلیک کنید. همچنین شما می توانید برای انتخاب هنگ درام مناسب در اینجا معیارهای انتخاب هنگ درام خوب را مطالعه کنید.

 

خرید هنگ درام

همانطور که گفته شد، هنگ درام ها انواع گوناگونی دارند، که بسته به جنس و تعداد نت‌هایشان متفاوت هستند. یکی از دغدغه های اصلی کسانی که می خواهند آموزش هنگ درام رو شروع کنند، این است که چه نوع سازی بخرند و از کجا تهیه کنند! اینکه ساز هنگ درام برای مبتدی و حرفه ای آیا تفاوتی دارد یا خیر و اینکه برای شروع چه هنگ درامی مناسب است. توصیه ما به شما این است که برای شروع از هنگ درام 9 نت و گام ر مینور استفاده کنید. برای دیدن انواع هنگ درام و تهیه آن به لینک خرید هنگ درام مراجعه نمائید. همچنین برای آگاهی از شرایط خرید قسطی میتوانید به صفحه خرید قسطی هنگ درام بروید.

آموزش ساز هنگ درام

ساز هنگ درام نیز مانند هر ساز دیگری که دارای نت است از الگوی خاصی پیروی می کندکه به آن «گام» گفته می شود. در واقع گام الگوی فاصله نت هاست. شناخت این گام ها و خصوصیات آن ها  مبحث بسیار گسترده ای است که نیاز به آموزش، تمرین و تکرار دارد. بنابراین اولین قدم در آموزش هنگ درام  یادگیری ریتم شناسی است.

هنگ درام با کوبیدن دست بر روی این حفره ها و با شیوه ای خاص نواخته می شود. در عین حال ساختار ساز هنگ درام باعث شده است که با حتی سبک ترین تماس ها اثرات عمیق صدا به گوش برسد. بنابراین دومین قدم در آموزش هنگ درام یادگیری روش صحیح ضربه زدن به هنگ درام و حرکت صحیح دست ها در استفاده از نت هاست که در واقع استخوان بندی شیوه نوازندگی هنگ درام به شمار می آید. این مرحله از یادگیری هنگ درام تمرین زیادی را طلب می کند چرا که یکی از مهم ترین بخش های آموزش هنگ درام است. یادگیری تکینک های حرکت دست ها، انگشت ها و ایجاد یک الگوی صحیح، همان چیزی است که شیوه نوازندگی هنگ درام و میزان مهارت در نواختن هنگ درام را شکل می دهد.

نحوه زدن هنگ درام

مزیت های کلاس هنگ درام در شهرآوا

  •  برگزاری کنسرت‌های هنرجویی
  •  معرفی و حمایت برای جذب در گروه‌های حرفه‌ای موسیقی
  • عضویت در گروه ارکستر شهرآوا

در این راستا کلاس هنگ درام به صورت خصوصی در آموزشگاه شهرآوا زیر نظر استاد مجرب و حرفه ای هنگ درام برگزار می‌گردد. هنرجویان می‌توانند از مزیت اجرای کنسرت های هنرجویی و کنسرت‌های تمرینی و آماده سازی برای اجراهای رسمی استفاده کنند.

همچنین آموزشگاه موسیقی شهرآوا هنرجویان را کمک خواد کرد تا بتوانند جذب گروه های حرفه ای موسیقی شوند و آنان را تا حد پیدا کردن جایگاهی در دنیای موسیقی یاری خواهد کرد. 

کلاس هنگ درام

برای خاص بودن باید ساز خاص انتخاب کرد.

کلاس هنگ درام به صورت ترم ۲ ماهه در آموزشگاه موسیقی شهرآوا برگزار می‌گردد. کلاس این ساز زیر نظر استاد حرفه‌ای سازهای کوبه ‌ای انجام می‌گیرد. مدت زمان هر کلاس به صورت خصوصی و 30 دقیقه خواهد بود.

آموزش هنگ درام توسط مدرس به گونه ای است که هنرجو بتواند درمسیر پیشرفتش خلاقیت در ریتم داشته باشد یعنی اینکه بتواند از هر ریتم الگوها، فرم ها و فیگورهای متفاوتی را با خلاقیت خودش اجرا کند. در حقیقت همزمان با یادگیری ریتم و تکنیک های نوازندگی هنگ درام، خلاقیت هنرجو نیز باید پرورش می یابد.

آیا برای کلاس هنگ درام باید پیشینه موسیقی داشت؟

برای کلاس هنگ درام نیازی به دانش اولیه از موسیقی و دانستن تئوری موسیقی نیست. بدانید که حتی اگر اولین تجربه شما در موسیقی باشد به راحتی می توانید در یادگیری این ساز پیشرفت کنید.

مشاوره هنگ درام

برای دریافت مشاوره آنلاین و رایگان درباره هنگ درام اینجا کلیک کنید.

هنگ درام
راهنمای هنگ درام برای مبتدیان

فیلم آموزش هنگ درام

در اینجا نمونه از نوازندگی حسین نوربخش استاد ساز هنگ درام در آکادمی موسیقی شهرآوا را تماشا می کنید.

فیلم های آموزش هنگ درام نیز به زودی بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

 

متد آموزش هنگ درام

  • این ساز بر اساس آخرین متد جهانی آموزش داده خواهد شد و علاوه بر آن مباحث ریتم شناسی و ریتم خوانی نیز در حین ترم به هنرجویان آموزش داده خواهد شد.
  • آموزش به دو روش جهانی و بومی خواهد بود.
  • در سطوح حرفه ای بر پایه ریتم شناسی و ریتم خوانی تدریس می گردد.

تقویم آموزشی

استاد
روز کلاس
ساعت کلاس
حسین نوربخش
دوشنبه / سه‌شنبه / چهارشنبه
۱۴ الی ۲۲

  • Faculty member
    آموزش سازهای کوبه ای انواع سازهای کوبه ای

    آموزش سازهای کوبه ای از مبتدی تا حرفه ای دپارتمان سازهای کوبه ای در آکادمی موسیقی شهرآوا این دپارتمان به آموزش و برگزاری کلاس های انواع سازهای کوبه ای ایرانی و خارجی می پردازد. این سازها عبارتند از دف، تنبک، کاخن، هنگ درام، درامز و پرکاشن. کلاس سازهای کوبه ای زیر نظر اساتید شناخته شده….