• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

معجزه موسیقی کودک

نکاتی ضروری ومهم درباره ی معجزه ی موسیقی کودک و تاثیر آن بر کودکان که هر والدینی باید آن را بداند.

معجزه موسیقی کودک، معجزه ای است که فرزندتان تبدیل به فردی هنرمند و توانا در آینده می شود. تمام والدین آرزوی فرزندی باهوش دارند و تلاش می کنند که فرزندان با استعداد و باهوشی پرورش دهند.

اگر تصمیم گرفته اید که فرزندتان یک ساز را شروع به یادگیری کند، نیازی به این نیست که تا سن ۷-۸ سالگی صبر کنید و آنگاه او را به کلاس بفرستید. مغز کودک همیشه آماده ی دریافت اطلاعات جدید است. کودکان آمادگی یادگیری موسیقی از سنین کم را دارند.

موسیقی به عنوان یک بخش مهم از زندگی کمک می کند تا مهارت های خلاقانه و گروهی در فرزندتان پرورش یابد و در آینده، به فردی کامل از نظر اعتماد به نفس، اراده، اجتماعی بودن و… تبدیل شود.

عکس موسیقی کودک

تاثیر موسیقی بر کودکان

داشتن یک فرزند باهوش و خلاق آرزوی هر پدر و مادری است. بر اساس عقیده ی خیلی از افراد، هوش کودکان یک اتفاق ژنی است. اکثر والدین با استفاده از کلاس های کمک آموزشی و صرف هزینه و وقت بسیار زیاد می خواهند فرزندشان را تبدیل به یک نابغه کنند. اما مطالعات مختلف ثابت کرده است که راهی سریع برای نابغه شدن فرزندتان می تواند موسیقی باشد. نتایجی که تحقیقات نشان می دهد این است که کودکانی که به نواختن موسیقی می پردازند نسبت به کسانی که چنین مهارتی را ندارند، دارای توانایی بیشتری در خواندن و درک ریاضیات هستند. مخصوصا کودکانی که در تحقیقات به تمرین پیانو می پرداختند هوش بیشتری را در این ۲ مورد نسبت به دیگر همسالان خود داشتند. همچنین نمرات این دسته از کودکان نسبت به دیگر همکلاسی هایشان در رده بالاتری بود.

نوازادان و موسیقی

به طور کلی ارتباط کودک با موسیقی از دوره‌ی جنینی آغاز می شود. هنگامی که جنین در شکم مادر است، با صداها و به خصوص موسیقی ارتباط برقرار می کند. موسیقی می تواند برای کودکان زیر یک سال هم مفید باشد. کودکان زیر ۱ سال به سمت آلات موسیقی جذب می شوند؛ اجازه دهید در صورت امکان فرزندتان آلات موسیقی را لمس کند و بنوازد که می تواند دکمه ی عروسک موزیکال باشد که صداهای مختلفی دارد و کودک با آن آشنا می شود. هنگامی که نوزاد  را به حمام می برید و یا در حال پوشاندن لباس به نوزاد هستید، در حد یک و دو جمله شعری کوتاه در مورد حمام کردن و یا لباس پوشاندن برایش بخوانید و به این ترتیب موسیقی را در تمامی جنبه های زندگی فرزندتان دخیل کنید.

موسیقی کودک نوزاد

موسیقی و کودکان قبل از پیش دبستانی

کودکان ۱ تا ۳ سال می توانند با حضور والدین به خصوص (مادر که ارتباط عاطفی بیشتری با کودک دارد) در کلاس موسیقی کودک شرکت کنند و در این کلاس ها با بازی های ریتمیک و موسیقی های شاد کودکانه، مهارت حرکتی و گفتاری و شناختی کودک را تقویت می کنند؛ اشاره کرد.  

کودکان در سن ۳ سالگی علاقه ی واقعی خود را به هر نوع موسیقی نشان می دهند. این سن زمان بسیار مناسبی برای این است که والدین به درک و شناخت موسیقی به کودکانشان کمک کنند.

بهترین روش آموزشی در این سن به این صورت است که به کودک اجازه دهیم به همه ی ساز ها نزدیک شود، لمسش کند و تجربه ذهنی و جسمانی از آن ساز پیدا کند. گذاشتن آهنگ های شاد کودکانه در این سن می تواند برای درک بهتر ریتم و به طور کلی موسیقی، مفید و ضروری باشد.

اما بهترین سن برای آموزش اصولی کودک، ۴ تا ۶ سال است که در این سن فواید متعددی دارد. از مهمترین دلایل آن، بهبود روابط اجتماعی کودک، اعتماد به نفس بخشیدن به کودک، ایجاد خلاقیت در کودک است که می توان به آن اشاره کرد. کلاس های موسیقی کودک با ساز “بلز” شروع می شود و در ادامه با فلوت ریکورد ادامه پیدا می کند و تکمیل می شود.

ساز بلز معمولا برای گروه سنی ۴ تا ۵ سال مناسب است؛ البته در صورتی که کودک ۳ تا ۴ سال هم بتواند با مربی و والدین برای تمرینات و یادگیری همراهی کند، این ساز برای این گروه سنی هم استفاده می شود. در صورتی که در این سن کودک بلز را کامل فرا بگیرد، می تواند برای تکمیل ارف، فلوت ریکورد هم بیاموزد و سپس پس از طی این دوره به کمک مربی ساز تخصصی خود را انتخاب کند.

طبق مطالعات و تحقیقات، کودکانی که قبل از سن ۷ سالگی به تمرین موسیقی می پردازند، دارای هوش بهتری هستند و با بزرگ تر شدنشان رشد هوششان ادامه خواهد داشت.

 نکته جالب اینجاست که وقتی به یادگیری ابزار موسیقی می پردازید، درگیر چالشی می شوید که مدام و مدام در زندگی تان ادامه خواهدداشت.

مهارت موسیقی نیاز به تمرین و استمرار دارد و این استمرار، کودک شما را همزمان با بزرگ شدن دنبال می کند و به او قدرت رویارویی با چالش های زندگی را خواهد داد.

موسیقی کودک پیش دبستانی

تاثیر موسیقی بر کودکان

موسیقی سه بخش مهم از وجود یک کودک را به صورت همزمان به تلاش و حرکت وا می دارد؛ که شامل عقل، احساس و جسم اوست. تحقیقات نشان می دهد گوش دادن منفعلانه به موسیقی کودکان را باهوش تر می کند یعنی اگر از سنین کودکی فرزندتان را در معرض موسیقی بگذارید به روند رشد ذهنی او کمک زیادی کرده اید. اما مطمئنا این دسته از کودکان قابل مقایسه با کودکانی نیستند که به صورت فعالانه یعنی نواختن یک ساز به تمرین موسیقی پرداخته اند.

یکی از بزرگ ترین مزایایی که موسیقی برای کودکان به همراه می آورد و به معجزه ی موسیقی کودک معروف است تقویت اعتماد به نفس در آنهاست. وقتی کودک قادر به نواختن یک ساز باشد و بتواند در حین نواختن، شعرکوتاهی را نیز بخواند احساس خاص و خوبی کرده در نتیجه به خود و توانایی هایش ایمان پیدا خواهدکرد و باعث انگیزه ی زیاد می شود. این اتفاق اعتماد به نفس خوبی را در او خواهد پروراند. علاوه بر این نواختن یک آلت موسیقی حس جرعت و شجاعت را در کودک پرورش خواهد داد چون ممکن است که کودک در مقابل شما و یا دوستان و اقوام به هنرنمایی بپردازد و در نتیجه چنین کودکی هرگز تبدیل به یک فرد کم رو نخواهد شد.

همه افراد می توانند مفاهیم مختلفی را بیاموزند. موسیقی بر روی سرعت یادگیری تان تاثیر می گذارد. اگر بتوانید در سنین کودکی فرزندتان را با موسیقی آشنا کنید روی سرعت یادگیری او تاثیر عمیقی گذاشته اید. موسیقی قدرت حل مسئله کودکان را بالا می برد. چون او در خلال نواختن و تمرین موسیقی قوه تفکر خود را به کار می اندازد و از طریق تمرکز و تفکر به تمرین می پردازد. درنتیجه فرزند شما می آموزد که در هر کاری از قوه عقل و منطق خود استفاده کند.

موسیقی کودک به صورت گروهی

کودکانی که به صورت گروهی به تمرین موسیقی می پردازند مهارت های اجتماعی بالایی را دارا هستند. کودکان در حین تمرین گروهی موسیقی یاد می گیرند که با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند.

مهم تر از همه اینکه هماهنگی کامل با یکدیگر را داشته باشند، چون در غیر این صورت نمی توانند کار عالی و بی نقصی را ارائه دهند.

علاوه بر این، کودک می آموزد که وقتی قطعه ای با مشارکت گروه نواخته می شود بسیار زیباتر از قطعه ای است که به صورت مجزا نواخته می شود و همنوازی با سازهای دیگر را می آموزد تا با سازهای دیگر هماهنگ شود و گوشش قوی شود. با این تمارین و موسیقی، کودک بیشتر به جامعه و افراد پیرامونش انس و پیوند پیدا می کند. برهمین اساس مهارت دوست یابی در کودک شکل گرفته و او را قادر به ایجاد ارتباطات اجتماعی مفید و سازنده می کند.

موسیقی کودک- حرکتی

موسیقی کودکان و سرگرم شدن آنان

یکی از کارکردهای مهم نواختن موسیقی برای کودکان سرگرم نگه داشتن آنهاست. نواختن یک ساز آن قدر فرزندتان را مشغول خود خواهدکرد که او کمتر به سراغ تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری خواهد رفت.

مهم تر از همه تمرین موسیقی باعث ایجاد آرامش در کودک خواهد شد و اضطراب و استرس را از فرزندتان دور خواهدکرد. موسیقی در دوران تحصیلی فرزندتان کمک بزرگی به او خواهدکرد؛ فرزند شما در شب های امتحان و یا در مسابقات مختلف آرام تر با شرایط کنار خواهدآمد و به واسطه موسیقی از روحیه آرام تری برخوردار خواهند بود.

عکس موسیقی کودک نوزاد
آخرین مطالب
مطالب مرتبط

آموزش گام به گام موسیقی ارف به کودکان

۱۱ گام آموزش موسیقی به کودکان از صفر تا صد و آمادگی برای انتخاب ساز تخصصی

۵ دلیل مهم برای آموزش ارف به کودکان

۵ دلیل مهم برای اینکه به کودکان خود موسیقی یاد دهید و در دورهای ارف شرکت کنند.

بهترین سن برای موسیقی کودکان

از چند سالگی میتوان کودک را به کلاس موسیقی برد؟ و یادگیری در سنین مختلف چه مزایایی دارد؟
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای کوبه‌ای

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲