• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

زندگینامه فردریک شوپن

%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%81%d8%b1%d8%af%d8%b1%db%8c%da%a9-%d8%b4%d9%88%d9%be%d9%86
شوپن Chopin:
فردریک فرانسوا شوپن (Frédéric Chopin) در مارس سال ۱۸۱۰ میلادی متولد شد . او یکی از تأثیرگذارترین موسیقی‌دانان لهستانی و نوازنده برجستهٔ پیانو بود.
او تعدادی از فرم‌های موسیقی را ابداع نمود اما مهم‌ترین نوآوری‌هایش را درقالب فرم‌هایی مثل سونات پیانو، والس، نوکتورن، اتود، پرلود و پولونِز به نمایش گذاشته است.
فردریک شوپن در تمام طول عمر خوداز ضعف جسمانی رنج می‌برد تا آنکه در اکتبر سال ۱۸۴۹ در ۳۹ سالگی بر اثر سل ریوی درگذشت . شوپن و ژاک آفن باخ (Jacques Offenbach) هر دو در یک دهه به دنیا آمده اند .
همه آهنگ های شوپن برای پیانو نوشته شده‌اند که این آثار یا به صورت تکنواز هستند یا با همراهی پیانو دوم، ویلن، ویلن سل، آواز و یا ارکستر. از آن جمله میتوان به موومان سوم از سونات شماره ۲ اپوس ۳۵ اشاره کرد. آثار طولانی او همانند ۴ بالاد، ۴اسکرتزو، بارکاروله۶۰.Op، فانتزی ۴۹.Op و سوناتهایش همانند موزیک های کوتاه تر او مثل ایمپرومتوها، مازورکاها، نوکتورنها، والسها و پولونزهای او، جایگاهی تثبیت شده در بین آثار (رپرتوار) پیانو دارند. دو مجموعه مهم شوپن برای پیانو تنها عبارت اند از ۲۴ پرلود ۲۸.op و اتودهای ۱۰.op و ۲۵.op.
موسیقی رمانتیک :
موسیقی دوره رمانتیک به موسیقی دوره‌ای از موسیقی کلاسیک غربی گفته می‌شود که از اواخر قرن هجدهم میلادی آغاز گشت. این موسیقی با نهضت رمانتیک مربوط است. این سبک از نظر زمانی پس از دوره کلاسیک و تا حدی در تقابل با آن ظاهر شد.
هنرمندان رمانتیک بیشتر به احساسات و عوامل شخصی و درونی خود توجه داشتند. آنها دنیای خیال و رویا، افسانه‌های کهن، سرزمین‌های دوردست و ناآشنا و هم چنین عواملی را که از زندگی عادی و روزمره فاصله داشت هدف اصلی آثارشان قرار می‌دادند، بر خلاف آثار کلاسیک‌ها که در آن عقل، منطق و استدلال بر احساسات و عواطف غلبه دارد، آثار هنرمندان رمانتیک سرشار از احساسات و عواطف انسانی است .
از آهنگسازان دوره رمانتیک :
فرانتس شوبرت (Franz Peter Schubert) , کارل ماریا فردریش ارنست فون وبر ( Carl Maria Friedrich Ernst von Weber) , روبرت شومان (Robert Schumann) , یوهان اشتراوس (Johann Strauss) , یوهانس برامس ( Johannes Brahms) , ویلهلم ریشارد واگنر (Wilhelm Richard Wagner) , پیوتر ایلیچ چایکوفسکی (Pyotr Ilyich Tchaikovsky) , نیکولو پاگانینی (Niccolò Paganini) و … .
برخی از قطعات ساخته شده توسط شوپن:
پولونز (Polonaise) : اثری تک موومانی و تک بخشی با وزنی سه تایی که حالتی با وقار دارد. پولونز دراصل رقصی لهستانی و درباری بوده است.
اوراتوریو ( Oratorio): اثری طولانی برای کر و ارکستر سیر داستانی اثر را مشخص می کند . داستان اوراتوربو اغلب برگرفته از انجیل است.
نکتورن (Nocturne) : در زبان فرانسه به معنای شبانگاهی، قطعه ای که اغلب کند و متناسب با خلوت شبانه است و بیشتر برای تکنوازی پیانو خلق شده است .
پرلود (prelude) : قطعه ای کوتاه که به عنوان مقدمه فوگ یا اثری دیگر ساخته و اجرا می شود . (قطعه کوتاه پیانویی)
اتود (Etude) : در زبان فرانسه به معنای تمرین است. قطعه ای که برای پرورش مهارت های نوازنده ساخته می شود .