• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

بهترین روش یادگیری پیانو

نکات ضروری برای یادگیری بهتر پیانو

بهترین روش یادگیری پیانو مسئله‌ی بسیار مهمی است که ممکن است ذهن هر هنرجویی را در ابتدای آموزش درگیر کند. آموزشگاه های موسیقی و مدرسان موسیقی بنا بر تجربه‌ای که در این زمینه دارند، از متدهای مختلفی برای آموزش نواختن پیانو به هنرجویان خود استفاده می کنند. اما مسئله‌ی حائز اهمیت این است که کدامیک از این روش ها کارآمد تر و بهتر است و برای افراد علاقه مند به ساز پیانو در سنین مختلف جذابیت بیشتری دارد؟

اینها سوالاتی هستند که ممکن است هنرجویان در ابتدای مسیر یادگیری این ساز پرطرفدار، ذهنشان را درگیر کند. به همین دلیل مطالبی برایتان آماده کرده ایم که پس از مطالعه آن بتوانید راحت تر درباره بهترین روش یادگیری پیانو تصمیم گیری کنید.

روش هایی برای یادگیری بهتر پیانو

بهترین روش یادگیری پیانو هر چند یک مفهوم انتزاعی است اما در این مطلب سعی کردیم نکات مهم و حائز اهمیت راجع به یادگیری بهتر پیانو برایتان به ارمغان بیاوریم.

تمرین مناسب و به موقع 

برای یادگیری پیانو تمرین کردن مهمترین کار است و هیچ راه میانبری وجود ندارد. برای تمرین کردن پیانو برنامه ریزی کنید. که هر روز سر ساعت مشخصی تمرین کنید. در تمرینات خود به این موضوع مهم توجه داشته باشید که تداوم تمرینات بسیار مهم‌ تر از حجم تمرینات است.

۳۰ دقیقه تمرین مرتب روزانه، بسیار بهتر از چهار ساعت تمرین در آخر هفته است. برای جلوگیری از خسته شدن در حین تمرین، بهتر است که شاخص تفریح را هم لحاظ کنید. برای مثال چند آهنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید تا مابین قطعات دشوار، تمرین کنید تا انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه پیدا کنید.

در مطلبی جداگانه ۵ تمرین عالی برای تقویت دست چپ در پیانو را نیز برای شما تهیه و منتشر کرده ایم.

در تکنیک خود تنوع داشته باشید

اگرچه تکرار، عامل مهمی در ارتقای سطح مهارت است ولی تنوع در تکنیک ها نیز اثرات مخصوص به خود را دارد. این روش نه تنها به شما کمک می کند تا تجربیات جدیدی کسب کنید، بلکه تمرین بسیار هیجان انگیزتر و جذاب تر می شود. پس به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام تمرین از تکنیک ها و آهنگ های متفاوتی بهره بگیرید. قطعا این تنوع، منافع زیادی به همراه خواهد داشت.

آهنگ مورد علاقه خودتان را انتخاب کنید 

سلیقه ی افراد، در انتخاب سبک موسیقی متفاوت است. بعضی افراد به آهنگ های کلاسیک علاقه دارند و بعضی دیگر به این سبک علاقه ی ویژه ای ندارند.سعی کنید آهنگی که برای تمرین انتخاب می کنید، آهنگی باشد که به آن علاقه دارید. اگر به موسیقی پاپ علاقه دارید همان را تمرین کنید. شاید بتوان گفت که بهترین روش یادگیری پیانو این است که توجه داشته باشید، نواختن آهنگ های مورد علاقه کمک زیادی به پیشرفت هنرجویان عزیز می کند. و یکی از روش های یادگیری پیانو است.

  • زیاد گوش دادن به موسیقی در یادگیری پیانو 

 نکته قابل توجه این است که گوش دادن زیاد به موسیقی کمک به شدت زیادی در پیشرفت شما می تواند داشته باشد. مزایای این گوش دادن زیاد به موسیقی باعث می شود که ریتم و هارمونی شما تقویت شود.

ممکن است به طور اتفاقی به آهنگی گوش بدید و به این فکر بیافتید که فلان آهنگ را با پیانو می توان نواخت. و با گوش دادن به آهنگ می توان بر روی پیانو تمرین کرد و آهنگ را نواخت. و به شدت به تقویت شما در نوازندگی پیانو کمک می کند.

  • از شکست در تمرین و یادگیری نترسید 

به این نکته توجه داشته باشید که شکست بخشی از یادگیری است. بعد از شکست لذت پیروزی و موفقیت را می توان درک کرد. نقطه ضعف خود را در نوازندگی پیدا کنید و بر آن تمرکز کنید و آنقدر تمرین کنید تا این ضعف ها اصلاح شوند.

با لذت و انگیزه تمرین کنید

در یادگیری پیانو مهمترین نکته علاقه است. تنها در صورتی می توانید تمرینات را برای مدتی طولانی ادامه دهید که با علاقه تمرین کنید و برای خود انگیزه بسازید. مثلا برای خود تشویقی قرار دهید که بعد از اتمام تمرین فلان غذای مورد علاقه تان را بخورید یا با دوستانتان به تفریح بپردازید تا تشویقی باشد که با انگیزه ی بیشتری به تمرین خود بپردازید.

  • اصلی ترین چالش های یادگیری پیانو:

داشتن صبر و تحمل زیاد

زمان بندی و پایبند بودن به برنامه

هزینه ها

غلبه به این  چالش ها باعث می شود تمرین پیانو براتون بسیار لذت بخش باشد و جزئی از دغدغه و سرگرمی زندگیتان باشد.

اهمیت اتود در تمرین پیانو 

به تمرین هایی که برای نت خوانی و تقویت انگشتان با نواختن روی ساز انجام می شوند، اتود می گویند. بسیاری از هنرجویان تصمیم به این می گیرند که پیانو را بدون مدرس و آموزش خاصی فراگیرند؛ که این کاری غیر اصولی و غلط است. هنرجو باید زیر نظر یک استاد آموزش ببیند تا اشکالاتش را برطرف کرده و نظارت کامل بر یادگیری و تمرینات او داشته باشد و در زمینه های مختلف شخص را راهنمایی کند.

نکته ی بسیار مهم و قابل توجه این است که قبل از شروع به نواختن قطعه و آهنگ، هنرجو حتما باید تمرینات اتود را به شکلی صحیح انجام دهد تا ذهن و دستش هماهنگی لازم برای نواختن را پیدا کند. اتودهای بیر، چرنی، راخمانوف، هانون و… از اتودهای کلاسیک هستند که برای نواختن پیانوهای ایرانی و کلاسیک از  آن ها استفاد می شود. اهمیت اتود در تمرین پیانو یکی از بهترین روش ها برای یادگیری و پیشرفت در پیانو است. 

گام نوازی در پیانو به چه دردی می‌خورد؟

اگر به دنبال بهترین روش یادگیری پیانو هستید، نقش گام نوازی را دست کم نگیرید. به مجموعه ای از نت ها که با نظم و قواعدی معین کنار یکدیگر قرار گرفته اند و نت اول و آخر آن مثل هم می باشد گام و یا دستگاه می گویند. یکی از بهترین تمرینات در آواز و ساز به حساب می آید. بعد از تمرینات اتود بهتر است گام نوازی در گام های کروماتیک و دیانوتیک انجام شود. نکته ی مهمی که در مورد گام نوازی است: گام نوازی روی تکنیک و قدرت نوازندگی هنرجو تاثیر می گذارد که این نظریه ی مورد تایید یکی از اساتید دانشگاه آکسفورد انگلستان به نام جری کوکر است. گام نوازی یکی از بهترین روش یادگیری پیانو است که به پیشرفت در پیانو کمک زیادی به هنرجویان می کند. 

ایمپروایز به چه معناست و چه اهمیتی دارد؟ 

ایمپروایز یا بداهه نوازی به نواختن یک قطعه بدون نت و در یک گام به طور اتفاقی می گویند که توسط هنرجو گام قطعه انتخاب شده و بدون هیچ طرح  قبلی قطعه ای را می نوازد که همان لحظه در ذهنش ساخته است. ایمپروایز نقش مهمی در خلاقیت  و پیشرفت هنرجو ایفا می کند. هنرجو در اوایل که شروع به قطعه نوازی می کند، با بداهه نوازی می تواند پیشرفت زیادی در نواختن پیانو کند.

وزن خوانی یعنی چه؟ 

وزن خوانی به معنای این است که بدون در نظرگرفتن صدا و فرکانس نت ها کشش نت ها خوانده شود. در یکی از کتاب های وزن خوانی آمده است که کسانی که موسیقی را از روی نت می نوازند قبل از شروع به نواختن ساز حرکاتی را با دستشان اجرا می کنند تا وزن و ریتم آهنگ دستشان بیاید و بعد از آن به نواختن ساز می پردازند. این روش از موثرترین روش ها در پادگیری و پیشرفت نوازندگی پیانو می باشد.

آنالیز کردن آهنگ به چه دردی می خورد؟ 

خوب گوش کردن یکی از روش هایی است که می تواند شما را به یک نوازنده ی خوب تبدیل کند. هنرجو باید آهنگی را که می خواهد بنوازد، ابتدا به خوبی گوش کرده و سپس مجددا چندبار آن را گوش کند و مطالبی از جمله گام، ریتم، سرعت ریتم آهنگ و… را تحلیل کند؛ این یکی از روش های یادگیری پیانو است. 

ترنسپوس به چه معناست؟ 

ترنسپوس به معنای انتقال گام است و هنرجو در این تکنیک سعی می کند آهنگ اصلی را در گام های متفاوت بنوازد، برای مثال گام آهنگ سمفونی ۵ بتهوون دو مینور می باشد که هنرجو سعی می کند این اهنگ را روی گام های دیگری مثل لا مینور، فا مینور و… اجرا کند. که این کار قطعا یکی از بهترین روش های یادگیری پیانو است. 

ترنسپوس کردن در پیانو سخت تر از دیگر سازها است؛ زیرا نوازنده باید خودش اینکارها را روی کلید های پیانو انجام دهد اما در ساز های دیگر مثل ساز های زهی (گیتار و یا سنتور) می توان با بستن کاپو به دسته گیتار و یا با تغییر کوک و جا به جا کردن خرک و پرده در سنتور گام را تغییر داد. در کیبورد های الکترونیک نیز با فشردن یک کلید می توان در ۱۲گام مختلف آهنگ را بدون هیچ حرکتی  اجرا کرد.

 

عکس دست پیانو
آخرین مطالب
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای کوبه‌ای

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲