• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

بهترین سن برای موسیقی کودکان

نکاتی مهم و ضروری درباره سن مناسب برای شروع موسیقی کودکان که باید آنها را بدانید.

چند نکته ضروری درباره بهترین سن برای موسیقی کودکان که والدین واجب است قبل از اینکه بخواهند فرزندانشان را وارد دنیای موسیقی کنند، بدانند. در این مطلب نکات مربوط به بهترین سن برای یادگیری موسیقی را برایتان آماده کرده ایم.

اگر قصد دارید فرزندانتان یادگیری موسیقی را شروع کنند اولین لازمه ی آن این است که بدانید مناسب‌ترین و بهترین سن برای شروع چه سنی است؛ به طوری که دانستن سن مناسب برای هر ساز یا حتی خوانندگی بخش مهمی از فرآیند یادگیری موسیقی برای کودک محسوب می‌شود. در این مطلب، سن شروع هر ساز برای کودکان به تفکیک گردآوری شده است.
عکس موسیقی کودک

سن یادگیری موسیقی کودکان

جالب است بدانید که ارتباط کودک با موسیقی از دوره‌ی جنینی آغاز می شود. هنگامی که جنین در شکم مادر است، با صداها و به خصوص موسیقی ارتباط برقرار می کند. موسیقی می تواند برای کودکان زیر یک سال هم مفید باشد. از مزایای موسیقی کودکان زیر یک سال به:  

 تشخیص و رشد مهارت گفتاری:

قبل از این که کودک بتواند کلمات را درک کند، قادر به درک الگو های موسیقی است و کودکان با استفاده از موسیقی درک کلام را تمرین می کنند.

موسیقی کودک

رشد مهارت های حرکتی:

کودکان زیر ۱ سال به سمت آلات موسیقی جذب می شوند؛ اجازه دهید در صورت امکان فرزندتان آلات موسیقی را لمس کند و بنوازد که می تواند دکمه ی عروسک موزیکال باشد که صداهای مختلفی دارد و کودک با آن آشنا می شود.

موسیقی کودک- حرکتی

کاهش استرس:

پخش یک موسیقی آرام و یا لالایی گفتن هنگام خواب کودکان باعث آرامش و داشتن خوابی راحت می شود.

کودک استرس موسیقی

عواطف و احساسات:

ممکن است در مواقع بحران و یا اینکه کودک دچار استرس شده، با پخش یک موسیقی آرام از استرسش کاسته شود و آرامشی کسب کند.

5 خط حامل

سن مناسب برای کودکان ۱ تا ۳ سالِ: 

کودکان ۱ تا ۳ سال می توانند با حضور والدین به خصوص (مادر که ارتباط عاطفی بیشتری با کودک دارد) در کلاس موسیقی کودک شرکت کنند و در این کلاس ها با بازی های ریتمیک و موسیقی های شاد کودکانه، مهارت حرکتی و گفتاری و شناختی کودک را تقویت می کنند؛ اشاره کرد.  

کودکان در سن ۳ سالگی علاقه ی واقعی خود را به هر نوع موسیقی نشان می دهند. این سن زمان بسیار مناسبی برای این است که والدین به درک و شناخت موسیقی به کودکانشان کمک کنند.

بهترین روش آموزشی در این سن به این صورت است که به کودک اجازه دهیم به همه ی ساز ها نزدیک شود، لمسش کند و تجربه ذهنی و جسمانی از آن ساز پیدا کند. گذاشتن آهنگ های شاد کودکانه در این سن می تواند برای درک بهتر ریتم و به طور کلی موسیقی، مفید و ضروری باشد.

نوزاد موسیقی

بهترین سن برای آموزش اصولی موسیقی به کودک:

اما بهترین سن برای آموزش اصولی کودک، ۴ تا ۶ سال است که در این سن فواید متعددی دارد. از مهمترین دلایل آن، بهبود روابط اجتماعی کودک، اعتماد به نفس بخشیدن به کودک، ایجاد خلاقیت در کودک است که می توان به آن اشاره کرد. کلاس های موسیقی کودک با ساز “بلز” شروع می شود و در ادامه با فلوت ریکورد ادامه پیدا می کند و تکمیل می شود. ساز بلز معمولا برای گروه سنی ۴ تا ۵ سال مناسب است؛ البته در صورتی که کودک ۳ تا ۴ سال هم بتواند با مربی و والدین برای تمرینات و یادگیری همراهی کند، این ساز برای این گروه سنی هم استفاده می شود. در صورتی که در این سن کودک بلز را کامل فرا بگیرد، می تواند برای تکمیل ارف، فلوت ریکورد هم بیاموزد و سپس پس از طی این دوره به کمک مربی ساز تخصصی خود را انتخاب کند.

بلز می تواند برای کودکان ۵ تا ۶ سال هم که تا به حال تجربه ای از یادگیری موسیقی نداشتند، موثر باشد. آموزش موسیقی به کودکان باید همراه با بازی و هیجان باشد، که در مواقع تمرین در منزل و حضور در کلاس احساس خستگی نکند. بازی های ریتمیک در کلاس می تواند فضای آموزش را برای کودک جذاب تر کند و خلاقیت کودک را شکوفا سازد.

کودک بلز موسیقی

دانستن بهترین سن برای شروع یادگیری موسیقی برای هر ساز یکی از مراحل و مسائل مهم و حیاتی در مسیر رشد موسیقایی کودک است. در مواردی ممکن است که کودک به لحاظ روانی آمادگی لازم برای شروع یک ساز را داشته باشد و از لحاظ مغزی به این فکر کند که می تواند مثلا سازی را انتخاب کند. یا مثلا در فیلم یا جایی کودک سازی را ببیند و فقط از استایل نوازندگی آن ساز خوشش آمده باشد. اما به لحاظ بدنی دارای توانایی‌ های لازم برای نواختن آن ساز نباشد.

برای مثال ریه‌های کودک هنوز به گنجایش کافی برای نواختن سازهای بادی نرسیده باشد و یا انتخاب حساب شده و منطقی نباشد.

همانطور که می دانیم کودکان با انتخاب‌های متنوعی برای شروع یادگیری موسیقی مواجه هستند. اما با توجه به تحقیقات و نظر اساتید برجسته سن شروع برای سازهایی همچون

  • پیانو و ویولن ۴ تا ۵ سال
  • ساکسیفون و فلوت و کلارینت سن ۷ تا ۸
  • سازهای ترومپت و ترومبون و گیتارباس ۸ تا ۱۰ سال
  • ویولا و ویولنسل از ۷ تا ۹ سال
  • گیتار از ۷ تا ۹ سال
  • درامز از ۷ سال به بالا
  • و آواز از سن ۱۲ سال

مناسب است.

به این نکته تاکید داشته باشیدکه همیشه استثناء هم وجود دارد. برای مثال کودکی که قد بلندی دارد و نسبت به هم‌ سالانش چابک ‌تر است، می‌تواند یک تا دو سال زودتر از سن پیشنهادی ما، نواختن گیتار را شروع کند. یعنی با اینکه سن یادگیری گیتار را بین ۷ تا ۹ سال در نظر گرفتیم، در مورد برخی از کودکان می‌تواند ۵ تا ۷ سال، سن یادگیری گیتار باشد. در حالی‌که کودکی که به سن ۱۲ سال رسیده، یعنی همان سنی که ما برای شروع خوانندگی مناسب می‌بینیم، اگر صدایش به بلوغ کافی نرسیده باشد، باید برای شروع سن خوانندگی صبر کند.

موسیقی کودک پدر پسر

 

انتخاب ساز مناسب برای کودکان: 

انتخاب ساز برای کودکان بعد از دوره ی ارف مسئله ی بسیار مهمی است. برای انتخاب ساز فرزندان ابتدا باید بدانید که چه سازی با علایق و سلیقه ی کودک شما همخوانی بیشتری دارد. انتخاب نباید به هیچ وجه طبق علاقه خود و از روی اجبار برای کودکانتان ساز انتخاب نکنید حتی اگر خودتان موسیقیدان و نوازنده یک ساز خاص هستید. عدم توجه به علاقه کودک پیشرفتی برای او به ارمغان نمی آورد و کودکتان به زودی یاد گیری موسیقی را رها می کند و دل زده می شود.

 

هرگز طبق نظر دیگران و به تقلید از اقوام و دوستان سازی را برای کودکتان انتخاب نکنید چون شرایط و علایق کودک شما با بقیه متفاوت است. به جای فشار اوردن زیاد به کودک در تمرین های موسیقی آنها را تشویق به تمرین، انتقادات مثبت کرده و همچنان به انگیزه دادن و پرورش آنها در عشق به موسیقی ادامه دهید.

موسیقی کودک
آخرین مطالب
مطالب مرتبط

معجزه موسیقی کودک

معجزه ای به نام موسیقی کودک که آینده کودکان را دگرگون می کند.

۵ دلیل مهم برای آموزش ارف به کودکان

۵ دلیل مهم برای اینکه به کودکان خود موسیقی یاد دهید و در دوره های ارف شرکت کنند.

آموزش گام به گام موسیقی ارف به کودکان

۱۱ گام آموزش موسیقی به کودکان از صفر تا صد و آمادگی برای انتخاب ساز تخصصی
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای کوبه‌ای

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲