• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

هارمونیکا

همه چیز درباره ساز دهنی

هارمونیکا یا همان سازدهنی (به انگلیسی: Harmonica) جزو سازهای بادی است و در دسته سازهای زبانه آزاد (Free Reed Instruments) قرار می‌گیرد.

ایجاد صوت در این نوع ساز نتیجه ارتعاش یک زبانه از جنس فلز است که یک سر آن به بدنه ساز متصل شده و انتهای دیگرش  آزادانه حرکت می‌کند. با به ارتعاش درآمدن این زبانه‌ها در اثر عبور جریان هوا است که صدای ساز تولید می‌شود.

شاید تا کنون شما هم متوجه شباهت بین صدای سازدهنی و آکاردئون شده باشید. در واقع این شباهت جنس صدا است که به خاطر شباهت در ساختمان این سازها و نحوه تولید صوت در آن‌ها است.

انواع ساز دهنی

سازدهنی ترمولو

این نوع سازدهنی برای هر نوت موسیقی، دو زبانه دارد. هر دو زبانه با یک دانگ صدا کوک می‌شوند و یکی کمی زیرتر و دیگری کمی بَم‌تر است. این کار حالتی مواج به صدای سازدهنی می‌دهد که از دو زبانه به دست می‌آید. این ضرب را می‌توان تغییر داد و در حالتی‌ که این ضرب سریع باشد (به علت دوری دو زبانه از دانگ صدای مرجع) آن را "خیس" می‌نامیم و اگر این ضرب کُندتر باشد آن را "خشک" می‌نامیم.

سازدهنی دیاتونیک

سازدهنی دیاتونیک ممکن است یکی از سازدهنی های تک‌زبانه زیر باشد: "سازدهنی تِرِمولو" یک سازدهنی دیاتونیک دارای دو نی در هر نُت. "چنگ بلوز" یک سازدهنی ده سوراخه ریشتر-تیونینگ مورد استفاده در موسیقی عامه‌پسند "سازدهنی اُکتِیو" یک سازدهنی خمیده شکل

ساز دهنی کروماتیک

این نوع سازدهنی از یک شستی برای تعویض زبانهٔ حامل سوراخ‌های نواختن استفاده می‌کند و در مواقع عادی کلیدهای دیاتونیک را می‌نوازد اما با فشار دادن شستی، نیم‌ پرده بالاتر از هر نت نواخته می‌شود. به همین دلیل یک سازدهنی کروماتیک می‌تواند تمامی ۱۲ نت کروماتیک سازهای غربی را بنوازد و به همین خاطر در موسیقی‌های جاز، کلاسیک و پاپ کاربرد بیشتری نسبت به دیگر انواع سازدهنی (ترمولو و دیاتونیک) دارد.

انواع سازدهنی

ساز دهنی به دلیل حجم کم و قابلیت حملبه هر کجا که انسان اراده کند و همچنین صدای درخشان خود، با طبیعت و فضاهای باز مانوس است. توانایی این ساز با این جثه کوچک هر شنونده‌ای را به حیرت و تحسین وا می‌دارد.
منصور پاکنژاد
استاد هارمونیکا
برای یادگیری هارمونیکا در ابتدا باید به دنبال سبک مورد علاقه تان بگردید. اما اگر سبک خاصی مورد نظرتان نیست و عاشق این ساز هستید هارمونیکای کروماتیک را به شما پیشنهاد می‌کنم.
آرش براتی
موسیقی دان
لذت یادگیری و نواختن ساز دهنی را از دست ندهید. برای آموزش ساز دهنی تماس بگیرید
همه چیز درباره آکاردئون
همه چیز درباره فلوت