• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

هارمونیکا یا ساز دهنی در دسته سازهای بادی قرار دارد. نکته جالب در مورد هارمونیکا این است که قابلیت آکورد گیری دارد و بر خلاف ظاهرش پیچیدگی های خص خود را دارد.

بهترین آموزشگاه موسیقی برای آموزش هرونیکا یا ساز دهنی جایی است که هنرجو به گونه ای تربیت شود که علاوه بر صحیح دمیدن در ساز بتواند با دقت تکنیک های تانگ بلاک را نیز اجرا نماید. همچنین مدرس باید توانایی انتقال دانش بیان موسیقیایی در آهنگ نوازی را از روش ها و متدهای به روز را داشته باشد. مضاف بر اینکه استاد حرفه ای هارمونیکا باید بتواند نواختن خلاقانه را نیز به هنرجو آموزش دهد نه فقط تقلید در نواختن! همچنین باید با استفاده از روش های انگیزشی و تشویقی شور یادگیری در هنرجو ایجاد کرد.

آموزش هارمونیکا | سازدهنی

  • Tutor Avatar
ترم 2 ماهه مشاوره آنلاین آموزش سازدهنی
  • کلاس خصوصی تمرین های تقویت دمیدن، تمرینات مخصوص، نت خوانی، آموزش قطعات ساده تا پیشرفته و اجرای موزیکالیته قطعات
  • کلاس های گروهی تمرینات گروهی تکنیکهای هارمونیکا، تمرین هامنوازی و آمادگی برای اجرای کنسرت

آموزش ساز دهنی | آموزش هارمونیکا

آموزش ساز دهنی به صورت کاملا آکادمیک در آکادمی شهرآوا انجام می شود.

ساز دهنی یا هارمونیکا جزو سازهای بادی و زبانه آزاد یا با اصطلاح free reed instrument  بشمار می آید.

مکانیسم تولید صدا در این ساز به این صورت است که با دمیدن در این ساز و عبور جریان هوا، زبانه  به ارتعاش در می آید و صدا تولید می شود. به دلیل شباهتی که در ساختمان این ساز و آکاردئون وجود دارد این ساز صدایی شبیه به ساز آکاردئون تولید می کند.

بهتر است قبل از اینکه آموزش ساز دهنی را شروع کنیم اندکی آشنایی مقدماتی درمورد این ساز داشته باشید. 

تاریخچه ساز دهنی

تاریخچه ی ساز دهنی به چین باستان باز می گردد. گفته شده در کشور چین نوعی ساز دهنی داشته اند که از زبانه های چوبی تشکیل شده است. در کشور آلمان در قرن 19 ساز دهنی دیاتونیک ساخته شد که توسط مهاجران به کشورهای آلمان و ایالات متحده و بریتانیا وارد شد و بعدها به سراسر جهان راه پیدا کرد. در سال 1918 ساز دهنی کروماتیک اختراع شد که با این ساز میتوان آهنگ های کاملتری مانند قطعات جاز و کلاسیک را نواخت.

انواع ساز دهنی

انواع ساز دهنی  را می توان به چند روش تقسیم بندی کرد.

ساز دهنی به دو گروه مهم و اصلی به نام گروه ساز دهنی دیاتونیک، گروه ساز دهنی کروماتیک تقسیم می شود. همچنین انواع دیگری که به ساز دهنی ترمولو، اوکتاو و گروه باس و کورد تقسیم می شود نیز وجود دارد.

همچنین ممکن است در یک تقسیم بندی کلی ساز دهنی را به دو دسته ی ساز دهنی دو زبانه و  ساز دهنی تک زبانه تقسیم کرد.

ساز دهنی دیاتونیک

میتوان گفت آموزش و یادگیری ساز دهنی دیاتونیک ساده تر است و امکان نواختن گام های ماژور را به ما میدهد و برای نواختن گام های دیگر باید از یک پوزیشن های مختلف استفاده و برای نواختن نت های دیگر باید از بندینگ استفاده کرد.

ساز دهنی کروماتیک

سازدهنی کروماتیک این امکان را به نوازنده می دهد که قطعات بیشتری را بنوازد به این صورت که یک دکمه در کنار آن وجود دارد که با نگه داشتن آن می توان نت ها را نیم پرده بالاتر ببریم. مدل 16 سوراخه ی ساز دهنی کروماتیک دارای 4 اوکتاو این امکان را به شما می دهد که بتوانید تقریبا هر قطعه ای را بنوازید.

برای توضیحات بیشتر درباره ساز دهنی، به صفحه همه چیز درباره هارمونیکا مراجعه نمائید.

نحوه دست گرفتن سازدهنی

برای دست گرفتن ساز دهنی مطابق شکل زیر عمل کنید.

نت های هارمونیکا

دست گرفتن سازدهنی

نحوه ی دمیدن در سازدهنی

با توجه به شکل زیر در ساز دهنی بدمید یا مکش کنید

نحوه ی نواختن ساز دهنی

آموزش نت های سازدهنی

در واقع برای یادگیری نت ها ابتدا نیاز به یادگیری الفبای موسیقی داریم. نت های موسیقی

دو   ر    می    فا    سل    لا    سی

 هستند که هم روی پنج خط حامل نوشته می شوند و یا ممکن است به صورت حروف لاتین نوشته شوند.

نت های هارمونیکا

نت های ساز دهنی پوزیسیون های مختلف نت های هارمونیکا

شما می توانید برای آموزش نت های ساز دهنی و نواختن این ساز را به صورت کاملا آکادمیک و حرفه ای در کلاس های سازدهنی آکادمی موسیقی شهرآوا شرکت نمائید.

آموزش ساختار ساز دهنی

ساختار سازدهنی به این صورت است که دارای پوشش بالایی و پوشش پایین است که به ترتیب TOP COVER  و BOTTOM COVER  نام دارند.

و همچنین سوراخ ها روی یک بخش دندانه دار که شانه (comb)نام دارند. روی این قسمت سوراخ ها قرار دارند و این قسمت در بیشترمواقع از جنس پلاستیک هستند.

ساختار ساز دهنی کروماتیک

صفحه تیغه دمش

صفحه تیغه مکش

کاور پلیت نگه دارنده ی بالایی

شانه

کاورپلیت نگه‌دارنده پایینی

 

سوالات متداول آموزش هارمونیکا:

تکنیک ریلکس و آرام کردن عمیق دهانی برای تک نت:

تکنیک نواختن تک نت ریلکس کردن عمیق دهانی نامیده میشود .

به این صورت که ساز را روی دهان قرار دهید و لب بالا را محکم نگهدارید  و لب بالا را آرام نگهداری

یکی از تکنیک های نواختن نت

ریلکس کردن دهانی

اگر سعی کنید این تکنیک را به خوبی رعایت کنید و در آن به تسلط کامل برسید میتوانید هنگام تغییر زاویه ی فک بدون اینکه بد صدا شدن نت ها مت نت بنوازید. .

چرا در بعضی مواقع این تکنیک صدای خوبی ایجاد نمیکند؟

اگر دندان های نوازنده بهم نزدیک باشند احتمالا عقب زبان شما زیاد بالا می رود. نوازنده باید جایگاه زبان خود را تنظیم کند به این صورت که دهان خود را بیشتر باز کنید تا عقب زبان را بالا آورده.

برای بهتر شدن در در پایین نگهداشتن فک باید با صدای متوسط بنوازید و نوازنده های مبتدی که محکم دمش و مکش انجام می دهند نمی توانند صدای خوبی را ایجاد کنند و کارخود را سخت و مشکل می کنند. سعی کنید با آرامش و به آرامی بنوازید تا نتیجه ی خوبی بگیرید.

کلاس ساز دهنی

کلاس ساز دهنی در آموزشگاه موسیقی شهرآوا به صورت کاملا آکادمیک انجام می گیرد و هنرجو هارمونیکا را زیر نظر یک استاد با سابقه فرا می‌گیرد و با استفاده از متدهای علمی و آکادمیک آموزش هارمونیکا، هنرجویان می‌توانند به تسلط برسند. آموزش با برترین متدهای روز صورت می گیرد. در کلاس ساز دهنی هنرجویان می توانند از مزیت اجرای کنسرت های هنرجویی و آماده سازی برای اجراهای رسمی و نوازندگی در گروه ارکستر استفاده کنند.

بهترین آموزشگاه موسیقی برای آموزش هارمونیکا یا ساز دهنی جایی است که هنرجو به گونه ای تربیت شود که علاوه بر صحیح دمیدن در ساز بتواند با دقت تکنیک های تانگ بلاک را نیز اجرا نماید. همچنین مدرس باید توانایی انتقال دانش بیان موسیقیایی در آهنگ نوازی را از روش ها و متدهای به روز را داشته باشد. مضاف بر اینکه استاد حرفه ای هارمونیکا باید بتواند نواختن خلاقانه را نیز به هنرجو آموزش دهد. همچنین باید با استفاده از روش های انگیزشی و تشویقی شور یادگیری در هنرجو ایجاد کرد.

همچنین آکادمی موسیقی شهرآوا در دوره های آموزش سازدهنی، هنرجویان را کمک خواهد کرد تا بتوانند با نوازندگی هارمونیکا جذب گروه های حرفه ای موسیقی شوند و آنان را تا حد پیدا کردن جایگاهی در دنیای موسیقی یاری خواهد کرد. 

تقویم آموزشی

 

هارمونیکا

استاد
روز کلاس
ساعت کلاس
دوشنبه
13:00 تا 20:00

  • دوشنبه‌ها ساعت کلاس: 13:00 تا 17:00

    استاد: آیدا رازمند

  • Faculty member
    آموزش سازهای کوبه ای انواع سازهای کوبه ای

    آموزش سازهای کوبه ای از مبتدی تا حرفه ای دپارتمان سازهای کوبه ای در آکادمی موسیقی شهرآوا این دپارتمان به آموزش و برگزاری کلاس های انواع سازهای کوبه ای ایرانی و خارجی می پردازد. این سازها عبارتند از دف، تنبک، کاخن، هنگ درام، درامز و پرکاشن. کلاس سازهای کوبه ای زیر نظر اساتید شناخته شده….

  • تست