• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

آموزش آرشه کشی کمانچه

چند نکته مهم در آرشه کشی کمانچه

آموزش مبحث آرشه کشی کمانچه از مهم ترین و حائز اهمیت ترین نکات در آموزش کمانچه است که هنرجو و مدرس باید به این موضوع توجه خاصی نشان دهند. وقتی در کلاس آموزش کمانچه شرکت میکنید ممکن است آموزش آرشه کشی کمانچه  مدتها طول بکشد پس با دقت و صبر سعی کنید در این  زمینه به تسلط برسید. 

آرشه کشی کمانچه

نکاتی درباره آرشه کشی کمانچه

آرشه کشی کمانچه کار مشکل و سختی نیست و فقط نیاز به تکرار و تمرین دارد و بعد از مدتی تمرین و تکرار در این مبحث خبره می شوید و می توانید به خوبی بنوازید. آرشه کشی در کمانچه ار مهم ترین موضوعات آموزش کمانچه است. اگر آرشه را غلط بکشید ساز شما صدای جذابی نمی دهد. پس در یادگیری آرشه کشی حتما کوشه باشید و به خوبی روی آن وقت بگذارید. اگر اشتباه آرشه کشی کنید و مطالب به صورت غلط در ذهن شما جا بیفتد به انجام تکنیک غلط عادت می کنید و تصحیح این موضوع کار بسیار سختی است. پس سعی کنید در ابتدا آرشه کشی را صحیح یادبگیرید. 

آرشه چیست ؟

آرشه در همان کمانی است که در تمامی ساز های زهی آرشه ای مثل ویولن و ویولن سل و کمانچه استفاده می شود. آرشه در واقع وسیله ای است برای کشیدن روی سیم های ساز. در سازهای ایرانی به آن آرشه کمان نیز می گویند. اسم ساز کمانچه را از روی همین کمان کمانچه گذاشتند.

اجزای آرشه

بند : قسمتی است که انشگتان در آنجا قرار میگیرد. پس محل قرارگیری انگشتان در آرشه بند آن است.

مو : مو در آرشه از جنس دم اسب است. از کشیده شدن و اصطحکاک بین موی آرشه و سیم های کمانچه صدا تولید می شوند.

چوب : در و واقع قسمت صاف که موها به آن متصل شده اند چوب آرشه است.

آرشه کشی در کمانچه

به زاویه ی کشیدن آرشه روی سیم دقت کنید برخورد آرشه با سیم باید در یک زاویه ی خاص باشد. بهتر است تنها از مچ و ساعد برای حرکت دادن و کشیدن آرشه استفاده کنید.

طبیعی است که اوایل تمرین آرشه کشیدن صدای مطلوبی به گوش نرسد چرا که هنرجو ممکن است در ابتدا با فشارخیلی زیادی روی آرشه ها بکشد و برعکس ممکن است نیروی به کار رفته برای کشیدن آرشه روی سیم کم باشد.این مشکل با تمرین در گذشت زمان حل می شود. مکانیسم آرشه کشی به این صورت است که نیرو از انگشتان به مچ و بعد به ساعد منتقل می شود. دقت کنید آرشه باید در محدوده ی خاصی کشیده شود تا صدای درست تولید شود. آرشه حدودا در محدوده ای بین خرک تا دسته کشیده شود نه پایین تر نه بالاتر. اگر آرشه بالاتر یا پایین تر از مکان درست کشیده شود اصلا صدای خوبی از آن تولید نمی شود پس به این مطلب خوب دقت کنید و هنگام یادگیری از مدرس به خوبی به دست مدرس نگاه کنید و سعی کنید شبیه دست مدرس آرشه کشی کنید.

ممکن است بارها و بارها تمرین انجام دهید ولی صدای مطلوبی از تمرین شما به گوش نرسد و ممکن است دلیل این موضوع کشیدن آرشه در نقطه ی اشتباه است. پس حتما هنگام کشیدن آرشه دقت کنید و مطالبی که مدرس سرکلاس به شما گوشتزد می کند را به خوبی به یاد بسپارید.

یکی از نکته های قابل توجه نه در کمانچه در تمامی سازها همانگی چشم و دست و پا است. قطعا در شروع آرشه کشی کمانچه صدای جذابی به گوش نمی رسد.  برای به صدا در آوردن صدای مطلوب باید تمرین و تکرار شود و در اوردن صدای مطلوب نیازمند سال ها تجربه است. اگر بعد از تکرار و تمرین فراوان صدای مطلوبی به گوش نمی رسد ممکن است دست گیری آرشه ی شما غلط باشد. ممکن است آرشه را به صورت صحیح در دست نگرفته باشد و تکنیک دست گیری آرشه غلط باشد. دقت کنید جهت گرفتن آرشه باید صحیح باشد و نباید آرشه روی سیم در دست نوازنه بلرزد.
اینکه به صورت اشتباه همزمان  دو یا سه سیم را بنوازید طبیعیه و نگران نباشید. اینکه بتوانید تمیز بنوازید نیازمند تمرین فراوان است .پس نگران نباشید مشکل شما با تمرین و گذشت زمان قابل حل شدن است.

انگشت گذاری در نواختن کمانچه

انگشت گذاری برای افراد چپ دست سخت تر است و افراد چپ دست نیاز به تمرین بیشتری دارند. اما افراد راست دست به صورت انچنانی مشکلی در انگشت گذاری نخواهند داشت و انگشت گذاری برای افراد راست دست راحت تر است.
البته ابن موضوع همیشه ثابت نیست و ممکن است فردی راست دست باشید و در انگشت گذاری مشکل داشته باشید و برعکس.

استفاده از کلیفن

دقت کنید هیچوقت بیش از حد از کلیفن استفاده نکنید. استفاده ی بیش از حد از کلیفن ظرافت و نرمی صدا را از بین می برد و ممکن است صدای سیم شما را تیز و بیش از حد نازک کند.

عکس کمانچه

آموزش جامع کمانچه

نمایش درس های کمانچه جلسه اول تا دهم

آخرین مطالب
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای کوبه‌ای

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲