• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

آموزش انگشت گذاری کمانچه

نکاتی درباره‌ی نحوه‌ی انگشت‌گذاری ساز کمانچه

انگشت گذاری در کمانچه مسئله‌ی بسیار حائز اهمیتی است. چون اگر ذره‌ای انگشت جابه‌جا گذاشته شود، صدای به اصطلاح “فالشی” از ساز درمی‌آید.

در انگشت‌ گذاری کمانچه ابتدا دست از پایین به بالا می‌آید. و با هر انگشت که روی سیم گذاشته می‌شود، به همان تعداد نت اضافه می‌شود. انگشت از شیطانک کمانچه، ۲ سانتی‌متر پایین‌تر می‌آید.  

کمانچه- انگشت گذاری

نحوه انگشت گذاری کمانچه

انگشت گذاری کمانچه در وهله‌ی اول به گونه‌ای است که سیم اول را بر روی نت “می” کوک کرده و سپس انگشت اول روی سیم اول و انگشت روی باره‌ی اول، نت “فا” گرفته می‌شود.

بهتر است این کار را با دستگاه “تیونر” انجام دهید. تیونر دستگاهی است  الکتریکی که برای کوک کردن سازها مورد استفاده قرار می‌گیرد. صدای نت نواخته شده توسط میکروفون دریافت می گردد و سپس براساس فرکانس صدای دریافت شده، نام لاتین نت روی مانیتور نمایش داده می شود. به طور مثال اگر به وسیله ساز خود نت “دو” را بنوازید، نماد لاتین آن یعنی”C”  روی مانیتور نمایش داده خواهد شد.

کوک کمانچه

اگر کوک سیم ساز صحیح باشد چراغ وسط تیونر به رنگ سبز روشن می‌شود و در صورتی که کوک جلوتر یا عقب‌تر باشد چراغ های قرمز رنگ کناری روشن می‌شود.

کوک کمانچه (نسبت فاصله سیم‌ها به یکدیگر) در دستگاه‌های مختلف موسیقی ایرانی فرق می‌کند. در گذشته کمانچه دو سل دو سل کوک می‌شد اما پس از ورود ویلن به ایران، کوک کمانچه تغییرات زیادی کرد و امروزه این ساز همانند ویلن کوک و انگشت‌ گذاری می‌شود.

در حال حاضر کوک اصلی و رایج کمانچه می لا ر سل که همان کوک ویلن است. برای آموزش کامل کوک کردن کمانچه کلیک کنید.

کوک کردن کمانچه

 

انگشت‌ گذاری سیم اول کمانچه

اگر فاصله‌ی سیم از شیطانک تا دسته، یکی باشد همه انگشت‌ها بر روی ۴ تا سیم روی یک خط قرار می‌گیرند.

انگشت سوم بر روی سیم اول نت “فا” را می‌گیرد.

انگشت دوم بر روی سیم‌ها متغیر است؛ چونکه انگشت دوم یا به انگشت اول می‌چسبد و یا به انگشت سوم.  وقتی انگشت دوم به انگشت سوم می‌چسبد، نت “می” نواخته می‌شود. و زمانی که انگشت دوم به انگشت اول می‌چسبد، نت “ر دیز” نواخته می‌شود.

انگشت چهارم بر روی سیم اول نت “سل” را می‌گیرد.

در پوزیسیون سوم، انگشت اول جای انگشت سوم بر روی سیم اول قرار می‌گیرد که در این حالت انگشت سوم متغیر می‌شود که یا به انگشت دوم و یا به انگشت چهارم می‌چسبد. در این حالت انگشت چهارم باید نت “لا دیز” را بگیرد.

انگشت‌ گذاری سیم دوم کمانچه 

در سیم دوم که اسم سیم “لا” است، انگشت‌ اول نت “سی” می‌شود. انگشت دوم نت “دو” و انگشت سوم نت “ر” را  می‌گیرد. انگشت چهارم نت “می” را می‌گیرد.

انگشت‌ گذاری سیم سوم کمانچه 

سیم سوم، سیم “ر” است، انگشت اول روی سیم سوم نت “می” را می‌گیرد. انگشت دوم در سیم سوم که به انگشت اول می‌چسبد، نت “فا” را دربرمی‌گیرد.  انگشت سوم که با فاصله از انگشت دوم قرار می‌گیرد، نت “سل” را می‌گیرد. انگشت چهارم نت “سل” را می‌گیرد.

انگشت‌ گذاری سیم چهارم کمانچه 

سیم چهارم سیم “سل” نام دارد که وقتی انگشت اول را بر روی ساز قرار می‌گیرد، نت “لا” را دربرمی‌گیرد. انگشت دوم که با فاصله از انگشت اول قرار می‌گیرد و به آن نم‌چسبد، نت “سی” است. انگشت سوم به انگشت دوم می‌چسبد نت “دو” را دربرمی‌گیرد. و انگشت چهارم نت “ر” را می‌گیرد.

 

برای دیدن ویدئوهای آموزش انگشت گذاری کمانچه به صفحه آموزش کمانچه و قسمت درس های آموزشی بروید.

چارت انگشت گذاری کمانچه
آخرین مطالب
مطالب مرتبط

آسان ترین سازهای ایرانی

ساده ترین سازهای ایرانی کدامند

سخت ترین سازهای جهان

سخت ترین سازهای جهان کدامند

ویدئوی عجیب از نی زدن با دسته جارو

با دسته جارو ویولن میزنه با خاک انداز نی
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای کوبه‌ای

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲