• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

آموزش دف جلسه اول

آموزش دف قسمت اول (ویدئو تصویری)

ساز دف، سازی کوبه ای است که در دنیای ریتم شناخته شده. و ریتم یکی از پایه های اصلی موسیقی است؛ که هر نوازنده باید تسلط کافی در آن را داشته باشد.

در دوران پیش از اسلام دف در موسیقی ایرانی و کردی حضور داشته به‌طوری‌که آثار ریتم‌های آن هنوز در موسیقی کردی وجود دارد. از این ساز در قاره آسیا بیش از مناطق دیگر جهان استفاده می‌شود و هر کشوری با توجه به حال و هوای موسیقی خود، از آن استفاده می‌کنند. کاربرد دف به ویژه در خاورمیانه از سایر نقاط بیشتر است.

قسمت اول دف

همه قسمت ها

کلاس حضوری دف

در دف نوازی سه حرکت اصلی وجود دارد. در اولین قدم صفحه‌ی دف را به سه قسمت مرکزی، میانه و کناره تقسیم می‌کنیم، زیرا باید بدانیم در ضربات مختلفی که در آموزش دف یاد می‌گیریم به کدام یک از این قسمت‌ها ضربه وارد کنیم.

اولین ضربه  در دف نوازی ضربه تم است، این ضربه تولیدکننده‌ی صدای بم است و با دست راست و در قسمت مرکزی دف نواخته می‌شود. این نکته ضروری است که اگر هنرجو راست ‌دست باشد این ضربه را با دست راست می‌نوازد و اگر چپ‌ دست باشد این ضربه را با دست چپ می‌نوازد. (اما به طور کل فرض می‌کنیم نوازنده راست‌دست است.) نحوه‌ی اجرای ضربه تم به این صورت است که ابتدا باید شست دست راست را مماس با قسمت میانی کمانه دف قرار دهید.

 ضربه دوم، ضربه بک است که صدای زیر (نازک) ایجاد می کند. برای نواختن این ضربه ابتدا باید شماره‌ی انگشتان دست را یاد بگیریم که به این صورت است: انگشت شست، شماره ۱، انگشت اشاره شماره ۲، انگشت میانی شماره ۳، انگشت حلقه شماره ۴، و انگشت کوچک شماره ۵ است.

طریقه دف زدن در ضربه بک به این صورت است که ابتدا باید انگشتان شماره ۳ و ۴ به هم بچسبند و در مرحله‌ی بعد، طوری آن‌ها را روی لبه‌ی دف فرود می‌آوریم که انگشت ۴ تقریباً روی لبه چوب بنشیند. در دف نوازی، ضربه بک صدای زیرتری را نسبت به ضربه تم ایجاد می‌کند

آخرین دوره های آموزش موسیقی شهرآوا

آموزش موسیقی کودک

موسیقی کودک آموزش موسیقی کودک مناسب برای کودکان سن ۳ یا ۴ سال به بالا تا ۱۰ ساله مشاوره آنلاین موسیقی همه چیز درباره موسیقی

ادامه مطلب »

آموزش سنتور

آموزش سنتور آموزش سنتور برای مبتدیان | درس های سنتور از مبتدی تا پیشرفته مشاوره آنلاین موسیقی آموزش کوک سنتور آموزش مضراب زدن آموزش نت

ادامه مطلب »
شهرآوا در رسانه‌های اجتماعی زیر فعال است
به شهرآوا امتیاز دهید

۰
۰,۰ rating
۰ امتیاز ثبت شده
عالی۰%
خوب۰%
متوسط۰%
ضعیف۰%
افتضاح۰%

ثبت نظر

دیدگاه های ثبت شده

هیچ نظری پیدا نشد

آخرین مطالب

رویدادهای دف نوازی

۱۷ بهمن

۱۴۰۰

کارگاه معرفی و آشنایی با ساز دف

تهران، آکادمی شهرآوا

۲۸ فروردین

۱۴۰۰

کارگاه موسیقی ریتم شناسی

تهران، آکادمی شهرآوا

۳۱ اردیبهشت

۱۴۰۰

جایگاه دف در موسیقی

تهران، آکادمی شهرآوا

۵ تیــــرماه

۱۴۰۰

استعدادیابی در دف نوازی

تهران، آکادمی شهرآوا

درباره دوره دف و نحوه آموزش دف بیشتر بدانید