• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

آموزش نت های پیانو | جلسه دوم

نکاتی مهم و ضروری درباره آموزش نت های پیانو در "جلسه ی دوم"

چند نکته مهم و ضروری درباره نت های پیانو که در جلسه ی اول به بسیاری از این نکات پرداختیم. در این جلسه به ادامه ی این نکات و مراحل می پردازیم. یادگیری نت های پیانو از دشواری زیادی برخوردار نیست بلکه هماهنگی نت خوانی و اجرای نت ها روی کیبورد ممکن است کمی سخت باشد؛ که البته جای نگرانی نیست چون ما در این مطلب مراحلی را برایتان آماده کردیم که با فراگیری این درس ها در دو جلسه، آموزش و یادگیری نت های پیانو برایتان آسان تر می شود. 

آموزش نت های پیانو

نکات ضروری برای یادگیری نت های پیانو

فراگیری نواختن پیانو با دو دست

در این قسمت از یادگیری نت های پیانو تمام بخش هایی که تا به اینجا آموختیم را با هم ترکیب می کنیم و پیش می رویم.

ابتدا به پارتیتور نگاه کنید. نت های دست راست شما مربوط خطوط حامل بالایی و نتهای مربوط به دست چپ مربوط به حامل پایینی است.

نت های پیانو

پس میزان اول را با دست چپتان، میزان دوم را با راست و میزان سوم و چهارم را با هر دو دست اجرا خواهید کرد.

انگشت شماره ۵ دست چپتان را روی کلید “C” پایینی پیانو قرار بدهید. نت دو یا”C” پایینی، ۷ کلید سفید زیر “C” میانی است.

اگر “C” پایین را پیدا نکردید، به صفحه کلید تصویر بالا نگاه کنید. این کلید با شماره ۵ مشخص شده است.

حالا انگشت شماره ۱ (انگشت شست) دست راست تان را روی نت“C” وسط که با شماره ۱ نیز مشخص شده است، قرار دهید. حالا دستان تان برای شروع در موقعیت صحیح قرار دارند.

در میزان سوم، باید موقعیت انگشت تان را مشخص کنید. انگشت شماره ۱ دست چپ به نت “A” زیر “C” میانی تغییر می کند. انگشت شماره ۳ دست راست روی نت “A” بالای “C” میانی قرار می گیرد. اگر انگشتان تان را در همان موقعیتی که اول بودند رها می کردید، انگشت کافی برای اجرا نت های میزان سوم را نداشتید.

شاید در ابتدا ۵-۱۰ دقیقه اجرای آهنگ به این روش انگشت گذاری طول بکشد ولی هماهنگی دست چپ و راست را به خوبی در ذهنتان ثبت می کنید.

اجرای سکوت ها و مکث

شکل زیر سکوت مربوط به هر نت را نشان می دهد:

آموزش نت های پیانو

این یعنی طول ارزش زمانی نت و سکوت ها یکسان هستند. به عبارت دیگر؛ ارزش زمانی (یا طول نسبی) نت یک چهارم با سکوت یک چهارم برابر است. ارزش زمانی نت یک سفید با سکوت همان نت برابر است. ارزش زمانی نت گرد با سکوت همان نت برابر است. ارزش زمانی نت یک هشتم با سکوت همان نت برابر است. ارزش زمانی نت یک شانزدهم با سکوت همان نت برابر است.

طرز قرار گرفتن انگشت روی پیانو و اجرای تکنیک ها را یاد بگیرید

درست نشستن پشت پیانو بسیار مهم است و به یادگیری نوازندگی شما و یادگیری نت های پیانوکمک زیادی  به شما کمک می کند تا در کل پیانو را به طور کارآمد یاد بگیرید.

طرز صحیح قرار دادن انگشت

در جلسه اول آموزش نت های پیانو راجع به انگشت گذاری و اختصاص دادن هر انگشت به یک شماره صحبت کردیم؛ این روش برای جلوگیری از گیر کردن انگشت ها به هم بود. برای اینکه این تکنیک درست اجرا شود باید دستانتان را هم درست روی پیانو قرار دهید.

تصویر زیر موقعیت دست صحیح را نشان می دهد، یعنی باید پشت دست موازی با کلید های پیانو باشد.

عکس نت های پیانو

در نواختن پیانو، ساعدتان هم باید موازی با کیبورد باشد. وقتی حالت نشستنتان درست شد، یک نت را اجرا کنید. نقطه اتکا در مچ های شما قرار دارد و نه در آرنجتان. پس هنگام فشار دادن کلید، فقط باید مچ دست و البته مفصل انگشتتان حرکت کند.

چند نکته دیگر هم در مورد وضعیت بدن وجود دارد:

انگشتان باید زیر کف دست و کمی خمیده باشند درست مانند زمانی که تایپ می کنید. بازوهای تان باید شل و بدون انقباض باشند. پای راست تان باید بالاتر از پای چپ تان باشد طوریکه پاشنه به صاف شدن کمرتان کمک کند.

انگیزشی برای خود قرار دهید تا در هنگام دشوار شدن تمرین، خسته نشوید

مرحله ی بعدی برای آموزش نت های پیانو، ایجاد انگیزه برای جلوگیری از خسته شدن از تمرین است. اگر در ایجاد و حفظ انگیزه مشکل دارید، ۳ نکته هست که به شما کمک می کند دوباره در مسیر قرار بگیرید:

ممکن است گاهی آخرین جلسات تمرین تان خیلی خوب پیش نرود و شما واقعاً انگیزه کافی برای نشستن پشت پیانو را ندارید، زمان اجرا را به ۵ دقیقه محدود کنید. این کار قطعاً شدنی است و شما نسبت به کاری که انجام داده اید حس بهتری خواهید داشت! از دفعات بعدتر، مدت تمرین تان را بیشتر کنید.

به آثار پیانیست ها گوش دهید: برای انگیزه ی بیشتر و یادگیری بهتر پیانو و نت های پیانو، هر روز موسیقی گوش دهید (آثار پیانیست ها).  از پلتفرم هایی مانند یوتیوب و اسپاتیفای گزینه های خوبی برای پیدا کردن آثار موسیقی هستند. برای مثال شاید بد نباشد موسیقی متن آخرین فیلمی که دیده اید را گوش کنید. مطمئنا حداکثر با شنیدن سه آهنگ تمایل پیدا می کنید پشت سازتون (پیانو) بنشینید.

به خودتان قولِ جایزه بدهید: مثلا در ازای یک تمرین ۱۵ دقیقه ای پیانو، به خودتان قول دیدن یک قسمت از سریال مورد علاقه تان یا قرار با دوستانتان را بگذارید. اینگونه انگیزه ی خوبی برای تمرین پیدا می کنید.

تمام این تکنیک ها و نکات به شما کمک می کند تا در یادگیری نت های پیانو مهارت پیدا کنید و کم کم نوازندگی پیانو تان را قوی تر کنید.

آخرین مطالب
مطالب مرتبط
نکاتی ضروری برای آموزش نت های پیانو مناسب برای افراد مبتدی
نکات ضروری برای یادگیری بهتر پیانو
نکاتی که هنگام تمرین پیانو باید بدانید
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای کوبه‌ای

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲