• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

راهنمای خرید کمانچه خوب

نکات ضروری و مهم که هنگام خرید کمانچه باید به آن ها توجه کنید

اگر شما قصد یادگیری کمانچه را دارید یا قصد دارید آن ساز را خریداری کنید حتما این مطلب را با دقت بخوانید.

قبل از خرید ساز بهتر است حتما ساز خود را بشناسید و با ویژگی های  مطلوب ساز مورد نظز آشنا باشید.

برای خرید ساز کمانچه به چند نکته توجه کنید اول اینکه ما هنگام خرید کمانچه با ساز های متفاوتی روبرو هستیم و شاهد تنوع زیادی هستم. ما چند نوع کمانچه داریم با ساختار متفاوت و روش ساخت مختلف که همچنین کاسه های متفاوتی دارند نظیر کمانچه کاسه کوچک کاسه متوسط و کاسه بزرگ. نکاتی که باید به آن توجه کنیم این است کمانچه ما باید یکسری معیارها را داشته باشد تا گزینه ی مناسبی برای ما باشد.

 

نکات مهم هنگام خرید کمانچه

وزن کمانچه : وزن کمانچه باید کاملا متعادل باشد نه خیلی سبک باشد نه خیلی سنگین.اگر وزن کاسه سنگین باشد کمانچه به خوبی نمی چرخد و نمی توانیم به خوبی آن را بنوازیم.

جنس پوست کمانچه :  معمولا پوست کمانچه از گوسفند و بز ساخته می شود. پوست بعضی از کمانچه ها تیره است که به آن ها پوست سیاه می گویند و پوست برخی کمانچه ها سفید است. پوست کمانچه باید کاملا مرغوب باشد. چون پوست کمانچه نقش مهمی در صدای آن دارد. پوست های کهنه تر مرغوب تر از پوست های تازه هستند. پوست کمانچه ممکن است نازک یا کلفت باشد که هرکدام از این ها استفاده ی خاصی دارند. از کمانچه های پوست نازک بیشتر در اجراها و کنسرت ها استفاده می شوند. و کمانچه هایی که پوست کلفت تر و ضخیمی دارند برای  ضبط در استودیو استفاده می شود. این نکته کاملا سلیقه ای است و می توانید کمانچه ای که صدای آن را بیشتر دوست دارید انتخاب کنید.

پوست کمانچه

ابعاد کمانچه : ابعاد کمانچه باید کاملا استاندارد باشد.نه خیلی بیش از حد بزرگ باشد نه خیلی بیش از حد کوچک کوچک باشد 

کاسه کمانچه : کاسه ‌ی کمانچه همان قسمت کروی آن است. این قسمت معمولا از چوب توت به صورت ترکه‌ای ساخته شده است.

کاسه کمانچه

صدای مطلوب کمانچه : ممکن است کمانچه دارای ظاهری بسیار زیبا باشد ولی صدای مطلوبی نداشته باشد. اگر فردی مبتدی باشید قطعا خودتان نمی توانید ساز را بنوازید و از صدای آن آگاه بشید پس بهتر است در این زمینه از فردی که با کمانچه آشناست و در نواختن آن خبره است کمک بگیرید. در خرید ساز کمانچه حتما از مدرس خود کمک بگیرید و ازاو بخواهید ساز خوبی را به شما معرفی کند. صدای سیم ها نباید گز بزند.

جنس سیم کمانچه : بهتر است هنگام خرید ساز به جنس سیم دقت کنید. سیم های پیراسترو گزینه ی مناسبی برای کمانچه های حرفه ای هستند. هرچند برندهای ارزانتر نیز برای کمانچه های معمولی است.

سیم کمانچه

جنس دسته ساز : دسته ای ساز کانچه لوله‌ای توپر است. دسته ساز یا از جنس آبنوس است یا استخوان کاری و یا یکسری چوب های سخت و محکم. چرا که وقتی نوازنده سیم ها را لمس میکند رد سیم روی سیم ها می ماند. ولی اگر جنس دسته آبنوس یا استخوان مناسب باشد رد سیم روی دسته نمی ماند و این از ویژگی مثبت در خرید ساز است که هنگام خرید ساز باید به آن توجه کنید. قسمت بالایی دسته باید نازک تر از قسمت بالایی ساز باشد.بهتر از اندازه ی دسته کمانچه ی آقایون ۳۱ سانتی متر باشد و کمانچه مناسب برای بانوان دسته ای حدود ۳۰ سانتی متر است. قطر دسته برای آقایون ۳۴ تا ۳۵ میلی متر و و برای بانوان ۳۲ تا ۳۳  میلی متر است.

دسته ساز کمانچه

جنس گوشی : گوشی های ساز بهتر است از جنس ویتنر باشد و تاب خوردن آن باید راحت باشد تا هنگام کوک ساز راحت باشیم.

گوشی ساز کمانچه

عدم توجه به ویژگی های ظاهری : هنگام خرید ساز کمانچه معیار شما به هیچ عنوان نباید ظاهر و شکل زیبای کمانچه باشد. ممکن است کمانچه ای بسیار زیبا باشد و ظاهر دلربایی داشته باشد ولی از کیفیت صدای خوبی برخوردار نباشد و چندتا از ویژگی های مطلوب کمانچه را نداشته باشد. پس سعی کنید خیلی ظاهر ساز را معیار خود برای خرید ساز در نظر نگیرید.

 نکته آخر : پس دانستیم که تمامی اجزای این ساز در صدای آن نقش دارد جز یک قسمت آن هم صراتی است که در قسمت بالای سر پنجه قرار دارد. این قسمت فقط بخشی ظاهری است و نقش آن زیبایی بخشی به کمانچه است.

سخن نهایی : پس در خرید ساز کمانچه به تمامی بخش های آن توجه کنید و تمامی بخش ها را با دقت بررسی کنید. به هدف خود ا خرید کمانچه نیز دقت داشته باشید و فکر کنید برای یادگیری حرفه ای ساز میخواهید یا یادگیری مبتدی. اگر قصد یادگیری در سطح مبتدی را دارید بهتر است سازی گران قیمت خریداری نکنید و فقط یک سازی ابتدایی در حد کار خود خریداری کنید. اما اگر در سطح پیشرفته قرار دارید باید حتما سازی حرفه ای تهیه کنید. دقت داشته باشید که حتما از فروشگاه یا مرکزی قابل اطمینان ساز خریداری کنید و حتما سعی کنید از فردی مورد اعتماد در خرید ساز کمک بگیرید تا هنگام خرید ساز به شما کمک کند و شما را خرید ساز راهنمایی کند. حتما سازی مورد تائید مدرس خود تهیه کنید که بعد ها به مشکل نخورید و بتوانید از ساز خود بهترین استفاده را ببرید. شما همچنین می توانید به فروشگاه موسیقی شهرآوا رفته با مقایسه سازهای مختلف خرید کمانچه مطمئنی داشته باشید.

اجزای کمانچه
آخرین مطالب
مطالب مرتبط

آسان ترین سازهای ایرانی

ساده ترین سازهای ایرانی کدامند

سخت ترین سازهای جهان

سخت ترین سازهای جهان کدامند

ویدئوی عجیب از نی زدن با دسته جارو

با دسته جارو ویولن میزنه با خاک انداز نی
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای کوبه‌ای

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲