• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

معرفی کارگاه های ساخت تنبک

معرفی بهترین و معروف ترین کارگاه های ساخت تنبک

کارگاه های ساخت تنبک در ایران کم نیستند. در ادامه قرار است بهترین آنها را معرفی کنیم. تنبک یکی از قدیمی ترین سازهای ایرانی میباشد. ساز تمبک در چند دههٔ اخیر پیشرفت چشم‌گیری کرده و حتی به عنوان سازی مستقل برای تک نوازی مطرح شده‌است. برای دانستن زادگاه و قدمت تنبک مقاله تاریخچه تنبک را مطالعه کنید.

در این کارگاه ها تنبک ها در جنس ها و اقسام مختلف تولید میشوند. تفاوت اصلی تنبک ها در پوست و جنس بدنه آنهاست. در این مقاله قرار است کارگاه‌های ساز تنبک را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می‌شود قبل از خواندن این مطلب، مقاله جنس تنبک را مطالعه کنید.

تنبک ها

آموزش تنبک

کلاس حضوری و آنلاین تنبک

تنبک

فروش ویژه انواع تنبک

بهترین کارگاه های ساخت تنبک

از معروفترین کارگاه های ساخت و تولید تنبک می‌توان به کارگا‌ه‌های زیر اشاره کرد:

  1. شیرانی
  2. حلمی
  3. میرزاخانی
  4. قربانی
  5. محمدرضا رهنما
  6. طباطبایی
  7. علی روستا

در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

کارگاه ساخت تنبک شیرانی

کارگاه ساخت تنبک شیرانی جزء اولین سازنده‌های تنبک در ایران بوده است. این کارگاه که در اصفهان واقع شده است، تنبک ها را به شکل یک تکه تولید کرده است. همانطور که می‌دانید ساز یک تکه نسبت به چند تکه برتری دارد به دلیل اینکه می‌تواند فشار بیشتر پوست را تحمل کند. اما سازه‌های چند تکه و ترکه ای دارای صداهای ضعیف تر و کیفیت پایین‌تری دارند.

کارگاه شیرانی برای سنین مختلف از کوچک‌ترین سایز دهانه یعنی ۱۸ تا بزرگ‌ترین سایز یعنی ۲۹ تولید می‌کند. همچنین این کارگاه در قیمت‌های متفاوتی تنبک تولید می‌کند. قیمت تنبک با کیفیت پوست و چوب آن در ارتباط است و طبیعتا هرچه هزینه بیشتری در خرید تنبک بکنید کیفیت آن نیز بیشتر خواهد بود.

کارگاهای معروف سازهایی برای افراد حرفه ای نیز تولید می‌کند که شما امکان خریداری آن را دارید. چوب این ساز ها به صورت کامل خشک شده و تر نیستند. جنس چوب این اکثر سازهای شیرانی از گردو است. این موضوع به تولید صدای باکیفیت در تنبک بسیار کمک می‌کند.کارگاه شیرانی همچنین به علت کیفیت بالا و تنوع در سازهای خود، توانسته ساز و کارگاه خود را جهانی کند و صادرات انواع ساز تنبک را داشته باشد.

کارگاه ساخت تنبک حلمی

کارگاه ساخت تنبک حلمی که در تهران واقع شده است تنبک های ترکه ای و یک تکه می‌سازد.

تنبک های یک تکه حلمی نیز از جنس مناسبی برخوردار هستند.سازهای ساخت این کارگاه به دلیل جوابگو بودن در شرایط مختلف آب وهوایی کشور بسیار شناخته شده هستند. در ساخت کارگاه های این ساز سعی شده از چوب های بسیار با کیفیت استفاده شود. ساز های حلمی طراحی دقیقی دارند و در هنگام نوازندگی هیچ صدای اضافه یا همهمه ای شنیده نمی شود.

برای هنرجویانی که نیازمند ساز با قیمت مناسب هستند می‌توانند از کارگاه ساخت تنبک حلمی تنبک چند تکه ای خریداری کنند.

کارگاه ساخت تنبک میرزاخانی

تمبک میرزاخانی از سال ۱۳۹۵ بصورت رسمی و با لوگوی کنونی وارد عرصه هنر شد و این برند از ابتدا با هدف تولید سازهای حرفه ای و با کیفیت بسیار بالا آغاز به تولید نموده است.

استفاده از چوبهای حرفه ای و فوق حرفه ای همچون اقاقیا ، زردآلو، گلابی ، زالزالک ،سنجد ، توت ، اوکالیپتوس ، زبانگنجشک ، نارون ، گردو که به صورت حرفه طی مدت یک تا دو سال خشک و آماده سازی شده با سلامت کامل چوب و وزن کم تولید شده و پوست ساز نیز اغلب پوست گوساله که از کمر و گردن حیوان انتخاب شده که بهترین قسمت می باشد انتخاب شده و بعضا استفاده از پوست گوساله خامکن استفاده می شود که پوست ها حداقل به مدت ۲ الی ۳ سال نگهداری و خشک می شوند.

پوست سازها توسط دستگاه کشیده می شود که این امر دارای ویژگی های زیر میباشد که به بسیار در کیفیت صدا موثر میباشد

۱.پوست به صورت یکنواخت از تمامی جهات کشیده می شود
۲.پوست در حالت کشش و تحت فشار خشک می شود لذا در مراحل خشک شدن پوست به داخل ساز کشیده وشل نمیشود
۳.اثر میخ و منگنه بر روی ساز وجود ندارد و باعث زیباتر شدن ساز می شود.

فروش انواع تنبک

دیگر کارگاه های مهم ساخت و تولید تنبک

کارگاه ساخت تنبک استاد طباطبایی

همچنین کارگاه های استاد طباطبایی نیز جزو کارگاه های معروف تنبک بوده است.ساختن ساز های طباطبایی بین ۲ تا ۳ ماه زمان میبره است.وی در مورد ریزه کاری ها و تزیینات کارهایش می افزاید: بیشتر کارهای تزیینی روی بدنه را انجام می دادم. مثلاً روی چوب های ساده و بدون طرح، طرح های ساده مثل اسلیمی و ترنج کار می کردم تا ظاهری قشنگ تر و شکیل تر داشته باشد. قیچک، تنبک و سه تار ادواتی هستند که در ساخت شان مهارت دارم و کار کرده ام.

کارگاه ساخت تنبک علی روستا

کارگاه ساخت تنبک علی روستا واقع در تهران خیابان وحدت اسلامی واقع شده است

سایر سازنده‌های تنبک

طاهری
قربانی
سقا دولتی
محب پور
هوشمند
زارعی
هنر برومند

شما می‌توانید در در لحظه از شبانه روز برای خرید تنبک از مشاورین موسیقی شهرآوا به صورت آنلاین مشورت بگیرید.

آموزش تنبک

کلاس حضوری و آنلاین تنبک

تنبک

فروش ویژه انواع تنبک
آخرین مطالب
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای کوبه ای

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲