• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

نکاتی درباره آموزش ویولن

چگونه به عنوان والدین و مربی نوازنده ویولن خوبی تربیت کنیم؟ شیوه صحیح آموزش ویولون چیست؟

نکات زیادی درباره آموزش ویولن وجود دادر به طوری که همواره یکی از دغدغه های والدین و مدرسین چگونگی تربیت نوازندگان ویولن بوده است، در این مبحث طی چند بخش به بررسی این موضوع می پردازیم، و امیدواریم این مبحث هم برای والدین و مدرسین و هم برای نوآموزان ویولن موثر باشد. 

آموزش ویولن

نکاتی درباره آموزش ساز ویولن

روانشناسی تدریس و آموزش ساز ویولن:

نکته اصلی درک روحی صحیح مدرس، از هر هنرجو است. این مسئله از آن جهت دارای اهمیت است که آموزش ویولن به دلیل ساختاری خاص و متفاوت نسبت به دیگر سازها،در دوران ابتدایی یادگیری صدای زیبایی را برای هنرجو ایجاد نمی کند،و حتی گاهی به عقیده اطرافیان و خود هنرجو گوش خراش است.و در صورت عدم آگاهی رسانی و هدایت درست توسط معلم،هنرجو و والدین او واکنش مثبتی به هفته های ابتدایی تمرین نخواهند داشت که همه می دانیم این واکنش ها چه عواقبی در پی خواهند داشت.
به همین دلیل، این معلم است که می تواند علاوه بر رشد تکنیک نوازندگی خصوصا در هنرجویان کودک و نوجوان، صبور بودن و لذت بردن از پیشرفت های کوچک را به هنرجو و والدین او آموزش دهد. 

چند نکته ضروری قبل از شروع یادگیری ویولن وجود دارد که بسیار مهم و مفید است و باعث می شود که در نوازندگی ویولن پیشرفت بسزایی داشته باشید و توصیه می شود که آن را حتما مطالعه کنید.

آموزش ویولن

ایجاد و افزایش انگیزه در هنرجویان موسیقی

در امر تدریس موسیقی به خصوص آموزش ویولن شاید پر رنگ ترین دغدغه و البته نیروی هر مدرس، ایجاد انگیزه برای هنرجویان، به خصوص هنرجویان کودک و نوجوان می باشد.

در زیر به بررسی عوامل انگیزه دهنده در هنرجویان می پردازیم که می تواند به آمها در یادگیری و آموزش ویولن کمک بسیاری کند.

این عوامل علاوه بر ایجاد انگیزه در هنرجویان، می تواند برای دیگر هنرجویانی که دچار افت یا بی انگیزی نیز شده اند بسیار موثر باشد.

الف – هنرجو ابتدا می بایست پتانسیل و زیبایی های ساز خود را درک کند، او باید اجرای مسلط ساز یا آواز تخصصی خود را توسط استاد از نزدیک مشاهده کند.

بنابراین مدرس در هر جلسه کلاس باید با کمیت و کیفیت معقولی به اجرای قطعه ای برای هنرجو بپردازد.

هنرجو از تماشای نوازندگی یا خوانندگی استاد خود به وجد می آید و از آن لذت می برد،و در رویاهای خود رسیدن به سطح اجرای معلم را می پروراند.

ب – دیگر عامل مهم در ایجاد انگیزه تشویق هنرجو و خانواده او به شناخت و مشاهده فیلم نوازنده های بزرگ و سرشناس ساز خودش می باشد.

برای این کار قطعا هر معلم می بایست آرشیو غنی و معتبری را در اختیار داشته باشد و آن را معرفی کند. البته بهتر است دست کم یک بار این فیلمها همراه با مدرس دیده شود و توضیحات دریافت شود.

ج – تشویق هنرجو نیز از نکات کلیدی در افزایش انگیزه و اعتماد به نفس در نوازندگی ست که راه های متنوعی برای آن وجود دارد، راه هایی جدا از تهیه هدایای بزرگ و رنگارنگ و عموما بی فایده.

د – برگزاری کنسرت های هنرجویی عامل بسیار موثری در جهت درک جایگاه هنری برای کودک از سنین پایین است. وقتی که هنرجو در جمع نوازندگان ویولن به عنوان نوازنده ظاهر شود و همراه با چندین ویولونیست دیگر در گروه نوازندگی کند انگیزه مضاعفی پیدا می کند و ثمره تلاش هایش را بهتر درک می کند.

هنرجو باید این نکته را لمس کند که نتیجه تمرینات و زحماتش به بار خواهد نشست.

آموزش ویولن
آخرین مطالب
مطالب مرتبط

آسان ترین سازهای ایرانی

ساده ترین سازهای ایرانی کدامند

سخت ترین سازهای جهان

سخت ترین سازهای جهان کدامند

همه چیز درباره ساز هنگ درام

هنگ درام ساز نسبتا گران قیمت
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای کوبه‌ای

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲