• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

نکات ضروری در حین تمرین ویولن

۵ نکته ضروری و مهم موقع یادگیری و تمرینویولن باید آنها را رعایت کنید.

در مبحث تمرین ویولن، می توان ضرورت هایی که هر نوازنده برای تمرین مفید موسیقی در منزل و آماده شدن برای کلاس به آن ها احتیاج دارد را یافت. در بخش دوم اهمیت نکات ضروری پیش از تمرین ویولن را برای شما گفتیم و در این بخش قصد داریم ۵ نکته ضروی هنگام تمرین ویولن را برای شما بازگو کنیم. به یاد داشته باشید این نکات حاصل تجارب طولانی مدت اساتید موسیقی و ویولون است که با شما در میان میگذاریم. نکاتی که شاید سر هر کلاسی آنها را برایتان نگویند.

آموزش ویولن دختر

نکات ضروری برای تمرین ویولن (بخش سوم)

۱۱ _: کنترل هیجان هنگام تمرین ویولن:

در هنگام تمرین موسیقی به خصوص تمرین ویولن، هیجانات خود را کنترل کنید و ذهنتان را روی سازتان متمرکز کنید و مراقب میمیک صورت و حالت های تغییر چهره تان هنگام نوازندگی باشید.

حالت لب، چشم ها و ابروها عموما بر اثر هیجان و فشار کمی و کیفی تمرین تغییر کرده و صورت نا زیبایی را می سازند. هم چنان تمرین در مقابل آینه و یا تهیه فیلم از خودتان در حین تمرین بهترین راه حل است.

این تغییرات روی دیگر اعضای بدن در حالت های نشسته یا ایستاده نیز محتمل است. توجه داشته باشید هنگام نوازندگی ظاهر اندام شما نباید از طبیعت خود خارج شود.

این که چهره نوازنده در حین اجرا تحت تاثیر احساسات و محیط قرار می گیرد و تغییرات پیدا می کند امری کاملا طبیعی ست البته تا جایی که چهره را عجیب و نازیبا نکند.

۱۲ _ : چقدر ویولن تمرین کنیم ؟!

ساعت و میزان تمرین شما باید معقول باشد.

کم ترین تایم تمرینی برای هر روز هفته چهل و پنج دقیقه و بیشترین تایم هر روز چهار ساعت و سی دقیقه است که البته این زمان با در نظر گرفتن این مطلب است که شما از روش تمرین صحیحی پیروی کنید که ما نام آن را روش تمرین مفید می گذاریم.

بیشتر یا کم تر از این زمان تمرین شما از تایم مفید خارج می شود.

اگر می توانید حتما زمان تمرین خود را به سه بخش صبح، ظهر و شب تقسیم کنید و تمام زمان تمرین را مداوم انجام ندهید، این کار ذهن و اندام شما را خسته کرده اند و بازدهی کارتان را پایین می آورد و گاه شما را تبدیل به ماشینی می کند که بدون توجه به مسیر صرفا به مقصد فکر میکند.

هوشیار باشید.

۱۳ _ : وابستگی به فیلم تمرین!

خودتان را به فیلم هایی که در کلاس از اجرای تمرین توسط معلمتان تهیه می کنید وابسته نکنید.

این کار در عین این که اگر درست و به جا انجام شود زمینه ای برای رشد و خلاقیت هنرجو می شود، اگر تبدیل به عادت و تقلید کورکورانه شود هنرجو را تنبل، وابسته و دست و پا بسته می کند.

در روش تمرین گاهی لازم است تنها بخشی از فیلم ضبط شده را نگاه کنید.
و گاهی فقط بعد از تمرین جهت رفع اشکال به تماشای فیلم بپردازید.
این نکته برای یادگیری تکنیک ها و پیچیدگی های خاصی که استاد تاکید می کند، دارای انعطاف است.

تبدیل به هنرجویی نشوید که اگر در یک جلسه از کلاس به هر دلیلی نتوانست از درس خود فیلم بگیرد، از نگرانی یک هفته را در اضطراب بگذراند.

۱۴ _ : اول نت خوانی، بعد تمرین !

پیش از نواختن، حتما به مطالعه قطعه بپردازید.

سرکلید و تونالیته اتود یا تمرین را بررسی کنید.

کسر میزان و ریتم مهم ترین بخش مطالعه تمرین است، حتما وزن خوانی را قبل از اجرا انجام دهید.

فیگورهای ریتمیک را درک کنید.

نوع آرشه گذاری، مضراب گذاری، دینامیک ها، تمپو، تکنیک ها، پوزیسیون ها، انگشت گذاری ها و…. همه را بررسی کنید و سپس ساز را در دست بگیرید.

با این روش تمرین و این اقدامات تسلط و آگاهی شما نسبت به قطعه را بالا می برد و در نتیجه تمرین مفید تری را خواهید داشت.

۱۵ _ : تغدیه مناسب و استراحت:

یکی دیگر از نکات مهم در روش تمرین ویولن و یا هر ساز دیگری این است که شما پیش از تمرین، در حین و پس از پایان تمرین به بدن خود نیز توجه کنید.

نوشیدن مایعات، خوراکی های سالم و کم چرب و بخصوص میوه و سبزی جات مغذی، آمادگی جسمی و حتی ذهنی بالایی برای شروع تمرین به وجود می آورد و همین طور بازیابی انرژی تان پس از پایان تمرین نیز اتفاق می افتد.

لازم به توضیح است که این روش تمرین و توصیه ها مختصر و صرفا جهت ایجاد جرقه در ذهن شما بیان می شوند، و در کلاس به تفصیل و گسترده به بررسی و تمرین جامع تری با هنرجو پرداخته خواهد شد.

لازم به ذکر است هنرجویان موسیقی مخصوصا ویولن ۵ نکته پایانی در روش تمرین را نیز باید درنظر بگیرند. برای مطالعه ۵ نکته پایانی تمرین اینجا کلیک کنید.

آخرین مطالب
مطالب مرتبط

آسان ترین سازهای ایرانی

ساده ترین سازهای ایرانی کدامند

سخت ترین سازهای جهان

سخت ترین سازهای جهان کدامند

ویدئوی عجیب از نی زدن با دسته جارو

با دسته جارو ویولن میزنه با خاک انداز نی
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای زهی

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲