• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

ملودیکا چیست ؟

معرفی ساز ملودیکا

ملودیکا چیست سوالی است که همیشه قبل از خرید و انتخاب این ساز به آن فکر میکنید. ملودیکا سازی از خانواده ی ساز های بادی است. نام های دیگر ملودیکا پیانکا، پیانو بادی یا ملودی هورن و یا هارمونیکای کلیدی است. ملودیکا سازی است از خانواده سازهای آزاد زبانه صدای ساز ملودیکا شباهت زیادی به هارمونیکا یا ساز دهنی نیز دارد ولی شکل آن شبیه پیانو یا کیبوردی بسیار کوچک است. ملودیکا سازی قابل حمل است که هرکجا می تواند همراه شما باشد و برای نواختن نیاز به هیچ سیستم الکتریکی ندارد. ملودیکا با شکل جذاب و صدای خاصی که دارد ممکن است افراد در هر سنی را به خود جذب کند. این ساز برای آموزش کودکان بسیار پیشنهاد می شود و ممکن است بعضی بزگسالان نیز این ساز را برای یادگیری انتخاب کند. برای شناخت بهتر این ساز تا آخر این مطلب با ماهمراه باشید. قبل از هرچیزی بهتر است درباره ی تاریخچه ی ملودیکا و پیشینه ی این ساز بخونیم.

نوازنده ملودیکا

همه چیز درباره ی ملودیکا

تاریخچه ی ساز ملودیکا

گفته شده مخترع این ساز  نوازنده ای ایتالیایی بوده و نام آن را کلاویتا گذاشت. از نیمه قرن بیستم شرکت هوهنر در المان این ساز را به بازار عرصه کرد و نام این ساز را ملودیکا گذاشت. در سال  ۱۹۶۰ استیو رایش از این ساز بعنوان سازی اصلی  استفاده کرد و باعث محبوبیت این ساز شد و پس از آن عده ای از موسیقیدان سبک جز ، فیل مور در یکی از آلبوم های خود به نام همین حالا که توسط آتلانتیک رکوردز منتشر شد از این ساز استفاده کرد ، و بعد ها هرمتو پاسکول نوازنده ا‌ی برزیلی اثری منتشر کرد که در کنار آواز از ملودیکا استفاده کرد.

اجزای ملودیکا

ملودیکا دارای یک شلنگ یا دهنی است که در دهان نوازنده قرار میگیرد و در آن دمیده میشود. قسمت اصلی این ساز صفحه کلید آن است که در روی صفحه کلید کلاویه های سفید و مشکی تعبیه شده است. کلید های سفید و مشکی می تواند ۱۵ عدد تا ۳۷ کلید یا بیشتر هم باشد. و داخل این ساز زبانه هایی قرار دارد که با با ارتعاش در آمدن این زبانه ها صدا تولید می شود.

ساز ملودیکا
ساز ملودیکا

 

نواختن ساز ملودیکا

در قدم اول دهنی یا شلنگ در دهان نوازنده قرار میگیرد و همزمان با دمیدن در ساز یکی یا چندتا از کلید ها را می زنیم و با عبور هوا از از دهنی به داخل ساز زبانه به ارتعاش در می آید و صدا تولید می شود. می توانید این ساز را ایستاده بنوازید.

آموزش ساز ملودیکا بسیار ساده است چرا که برای نواختن این ساز باید تنها تعداد کمی نت را یادبگیرید چون دامنه نتی و کلید های این ساز کم است. برای مطالعه ی آموزش کامل ملودیکا به لینک آموزش ملودیکا مراجعه کنید. برای ایستاده نواختن این ساز باید ساز را در دست چپ خود نگهدارید و با دست راست کلید ها را فشار دهید. ملودیکا ساز بسیار ساده ای است و یادگیری این ساز می تواند هم برای کودکان و بزگسالان پیشنهاد شود. و با این ساز می توانید هر آهنگ شاد یا غمگینی را بنوازید. این یکی از فواید ساز ملودیکا است. برای مطالعه مفصل فواید ملودیکا با این لینک مراجعه کنید.

ملودیکا سازی است که می توان با آن هم ملودی و هم آکورد نواخت و انعطاف پذیری زیادی دارد. نواختن ملودیکا تنوع زیادی دارد چرا که هر آهنگی در هر گامی را می توانید با این ساز بنوازید. همچنین ملودیکا را می توان با هر ساز دیگری متل پیانو گیتار ویولن و تنبک و …. نواخت. ملودیکا سازی جذاب با صدایی جذاب است کهممکن است برای هر سنی جذاب باشد چرا که این ساز هم ارزان قیمت است و هم شکل و صدای جذابی دارد.

انواع ساز ملودیکا

چهار نوع اصلی ملودیکا : سوپرانو تنور آلتو آکوردینا

ملودیکای سوپرانو تنور و التو معروف ترین و رایج ترین انواع ملودیکا ها هستند.

کم استفاده ترین ملودیکا ملویکای باس است.

صدای ملودیکای سوپرانو نازک یا به اصطلاح زیر است. و ملودیکای آلتو صدای بم ‌تر یا کلفت تری تولید می کند.

 ملودیکای تنور بسیار بم و کلفت است و نواختن آن به این صورت است که ملودیکا در دست چپ نگهداری می شود و با دست راست نواخته می شود. کمیاب‌ترین و گران ترین نوع ملودیکا ملودیکای باس است که  بم‌ترین صدا را  تولید می کند.

سن مناسب برای یادگیری ساز ملودیکا

ملودیکا هیچ محدودیت سنی ندارد و افراد در هر سنی می توانند این ساز را اتخاب کنند. ملودیکا برای موسیقی کودکان بسیار استفاده می شود چرا هم یادگیری و آموزش ملودیکا ساده است هم شکل کوچک و جذاب آن ممکن است کودکان را به یادگیری علاقه مند کند. کودکان از ۴ تا ۸ سال به خوبی می توانند این ساز را آموزش ببینید و به راحتی آن را بنوازند. نواختن آهنگ های کودکانه با صدای خاص می تواند کودکان را جذب موسیقی کند و گوش موسیقایی کودکان را تقویت کند. چراکه ملودیکا در عین سادگی سازی کامل است که ۷ نت موسیقی را شامل می شود. همچنین ملودیکا برای بزگسالانی که قصد یادگیری سازی را دارند که با آن سرگرم شوند گزینه ی مناسبی است.  اگر قصد یادگیری سازی راحت و جذاب را دارید و یا وقت زیادی برای تمرین ندارید می توانید ملودیکا را یادبگیرید تا همه جا با شما همراه باشد.

 

نحوه نگهداری از ساز ملودیکا

همانطور که تمامی سازها نیاز به مراقبت و نگهداری دارد ملودیکا نیز نحوه ی مراقب خاص خود را دارد و ما باید هنگام استفاده از این ساز کوشا باشیم. اگر هنگام استفاده از این ساز تمامی نکات لازم را رعایت کنید می توانید طول عمر ساز خود را افزایش دهید و صدای بهتری از ساز خود بشنوید.

استفاده از هارد کیس مناسب

هارد کیس در واقع کیفی است که ساز خود را در آن نگهداری می کنیم. ملودیکا می تواند در کیف یا جعبه نگهداری شود. این هارد کیس یا کیف نقش مهمی در نگهدرای ئ و محافظت ساز شما دارد. حتما هنگام جابجایی این ساز از جعبه یا هارد کیس استفاده کنید. این کیف یا جعبه می تواند ساز شما از گرد و غبار و آلودگی حفظ کند. جون ملودیکا سازی بادی است که در دهان شما قرار می گیرد باید از آلودگی و گرد و غبار به دور باشد تاهمیشه پاکیزه و تمیز باشد.

کیف ملودیکا

محیط مناسب برای نگهداری ملودیکا

 همه ی ساز ها باید در محیطی پایدار به دور از گرما و سرمای شدید و رطوبت قرار گیرند. بهتر اسا ساز شما در محیطی پایدار و ثابت نگهداری شود و دما آن زیاد تغییر نکند. پس ملودذیکا نباید در محیطی با اختلاف دمای زیاد نگهداری شود.اگر ملودیکای شما در دمای بالاتر از ۹۰ درجه قرار بگیرد ممکن است تاب دار شود پس از قرار دادن ونگهداری ملودیکا در دمای بالاتر از ۹۰ درجه خودداری فرمایید. ساز ملودیکا را در آفتاب و گرمای زیاد نگهداری نکنید. گرمای زیاد ممکن است باعث ذوب شدن قسمت پلاستیکی و یا تیغه های ساز شود.

تمیز کردن ساز ملودیکا

تمیز کردن کلاویه های ملودیکا باید توسط پارچه ای نم دار صورت گیرد و پارچه اصلا خیس نباشد. در حفظ پاکیزگی دهنی یا شلنگ این ساز نیز کوشا باشید. می توانید دهنی ساز را با آب و صابون بشورید.

ملودیکا

آموزش ملودیکا
آخرین مطالب
مطالب مرتبط

آسان ترین سازهای ایرانی

ساده ترین سازهای ایرانی کدامند
آموزش ملودیکا از صفر و برای مبتدی

سخت ترین سازهای جهان

سخت ترین سازهای جهان کدامند
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای کوبه‌ای

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲