• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

آسان ترین سازهای ایرانی کدامند؟

ساده ترین سازهای ایرانی برای یادگیری در موسیقی

آسان ترین ساز ایرانی کدام است؟ اگر شما علاقه مند به موسیقی ایرانی باشید و تصمیم به نوازندگی سازی ایرانی داشته باشید، حتما به این نکته فکر کرده اید که آسان ترین سازهای ایرانی کدامند؟!

پیش از پرداختن به این مبحث بایستی آگاه باشیم که موسیقی علمی است کاملا جدی و دارای تنوع و پیچیدگی های فراوانی که قضاوت درباره سختی یا سادگی سازها در آن کمی مشکل است.
ما در این مبحث تنها از نظر نسبیت سازها را دسته بنده می کنیم، چرا که می دانیم برای هنرجویی که دارای پشتکار و علاقه فراوان به یادگیری است هیچ سازی مشکل نخواهد بود و بلعکس، برای نوازنده ای که بی انگیزه بوده و در انجام تمرین سهل انگار باشد هیچ سازی آسان نخواهد بود.

آسان ترین سازهای ایرانی به ترتیب

شماره ۵: تمبک

تمبک را شاید نتوان به سادگی در دسته آسان ترین سازهای ایرانی قرار داد اما به نسبت سازی مثل کمانچه یا نی،ساز ساده تری است چرا که تنها مبحث اصلی در آن ریتم است. اما از نظر تکنیکی بسیار پیچیده تر از سازی مثل دف است.
دارای کاسه ای گلدانی شکل و تو خالی است که سطح آن را پوست پوشانده است. هر ده انگشت نوازنده برای اجرای تکنیک ها در این ساز درگیر بوده و رسیدن به درک ریتمیک و صدای مطلوب در این ساز به نسبت مشکل تر است.

نوازنده تنبک

شماره ۴: تار

تار هم یکی از آسان ترین سازهای ایرانی است،دارای دو کاسه چوبی کوچک و بزرگ که سطح آن را پوست می پوشاند با پرده بندی روی دسته نت ها فواصل ایجاد می شوند. تار به وسیله مضراب برنجی که در دست راست نوازنده قرار می گیرد نواخته می شود.
دیگر خصوصیات تکنیکی این ساز با ساز سه تار مشترک بوده اما به دلیل اندازه بزرگتر و حجم صدای بیشتر کمی مشکل تر از سه تار است.پ

نوازنده تار

شماره ۳: سه تار

سه تار نیز یکی از آسان ترین سازهای ایرانی است. این ساز اندازه ای کوچک، صدای لطیف و کم حجم و ساختاری ساده دارد، اما به نسبت سنتور و دف سازی مشکل تر است چرا که سازی ملودیک است و علاوه بر نیاز به یادگیری دقیق نت خوانی، بایستی با انگشتان هر دو دست آن را نواخت.
دست راست تنها یک یا دو انگشت و دست چپ چهار انگشت را هنگام نواختن سه تار درگیر می کند.
شاید مشکل ترین بخش یادگیری سه تار مضراب زنی آن به وسیله انگشت اشاره دست راست باشد.

ساز سه تار

شماره ۲: سنتور

سنتور را می توان در دسته ی آسان ترین سازهای ایرانی قرار داد. این ساز دارای ۷۲ سیم است که به وسیله خرک روی سطح چوب قرار گرفته اند و توسط دو مضراب چوبی که عمدتا در قسمت فوقانی دارای نمد هست نواخته می شود.
از این رو بر خلاف بسیاری از دیگر سازها، انگشتان نوازنده به شکل مجزا درگیر نواختن نیستند و تنها مضراب را نگه می دارند و کار نواختن به وسیله مچ ها انجام می شود.
همین طور به دلیل کوک مشخص این ساز امکان نواختن نت فالش (نت خارج) در این ساز وجود ندارد مگر اینکه ساز ناکوک بوده و یا مضراب به اشتباه روی سیم دیگری نواخته شود.
شاید مشکل ترین بخش در ساز سنتور کوک کردن تعداد زیاد سیم های آن باشد.

سنتور نوازی

شماره ۱: دف
دف از دیگر سازهایی است که می توانیم از آن به عنوان یکی از آسان ترین سازهای ایرانی نام ببریم.
دف دارای ساختاری بسیار ساده است و عموما هزینه پائینی برای تهیه آن لازم است.
حلقه ای چوبی که میانه ی آن پوست یا طلق قرار گرفته و نوازنده آن را با دو دست گرفته و می نوازد.
برای یادگیری دف بایستی درک مناسبی از ریتم پیدا کرد و از این جهت که دف ساز ملودیکی نیست،نوازنده درگیر نت خوانی های پیچیده ی سازهای ملودیک نمی شود و تنا باید نت خوانی مخصوص به دف را بیاموزد که نت نویسی ای ساده و یک خطی دارد.
همینطور نوازنده ی سازها کوبه ای چون دف،الزامی به یادگیری ردیف های موسیقی ایرانی ندارند،هرچند که بهتر است به عنوان یک موزیسین آن را بیاموزند.

ساز دف

سایر سازهای آسان ترین ایرانی قابل ذکر

شاید شما هم بتوانید چند ساز ساده ایرانی دیگر را نام ببرید. در این دسته بندی می توان سازهایی چون دایره ،نقاره ،چوبک و غیره را نیز قرارداد، اما چون این سازها فراگیر و ارکستری نیستند در این مبحث به آن ها پرداخته نشده است.

آخرین مطالب
مطالب مرتبط

سخت ترین سازهای جهان

سخت ترین سازهای جان کدامند؟

سخت ترین سازهای ایرانی

سخت ترین سازهای ایرانی کدامند؟

همه چیز درباره ساز هنگ درام

هنگ درام ساز نسبتا گران قیمت
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای کوبه‌ای

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲