• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

آموزش آکوردهای پیانو

نکاتی درباره آکورد های پیانو و ساخت آن ها

آموزش آکوردهای پیانو مهم ترین بخش از یادگیری این ساز است. شما برای اینکه یک پیانیست حرفه ای شوید باید ابتدا آکوردها را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید. چند نکته ضروری که هر علاقه مند به یادگیری پیانو باید بداند. ما برای شما توضیح خواهیم داد که برای ساخت آکورد های پیانو و برای تبدیل شدن  به یک نوازنده خوب چگونه تمرین کنید و چه نکاتی را مد نظر قرار دهید. اگر به تازگی به پیانو علاقه مند شدید یا شروع به یادگیری این ساز کرده اید، بهتر است مطلب بهترین روش یادگیری پیانو را مطلاعه کنید.

آموزش آکوردهای پیانو از مبتدی

 آکورد چیست؟

به اجرای سه نت یا بیشتر به صورت همزمان آکورد نام دارد.شما برای آموزش آکوردهای پیانو باید ابتدا یادبگیرید که آکوردها چگونه ساخته میشوند.

ساخت آکوردهای ماژور

آکورد های ماژور و مینور از سه درجه‌ی« ۱ ۳ ۵ » تشکیل شده است. که در آکورد های ماژور باید از درجه ۱ تا ۳، یک فاصله ‌ی سوم بزرگ یا (چهار نیم پرده) باشد؛ و از درجه‌ی سوم تا پنجم باید یک فاصله‌ ی سوم کوچک یا (سه نیم پرده) تشکیل شود.

نت درجه اول در آکورد

درجه‌ی اول آن نتی است که انتخاب می کنیم می خواهیم در آن آکورد را بسازیم. برای مثال اگر بر روی کلاویه نت «دو C» را انتخاب کنیم،  نت درجه یک محسوب می شود. فاصله‌ بعدی باید چهار نیم پرده بعد از  نت «دو» باشد.

نکته

در پیانو از هر کلاویه تا کلاویه‌ی بعدی نیم پرده فاصله وجود دارد.

از نت «دو C »، چهار نیم پرده جلوتر نت «می E» گرفته می شود؛ که «نت می» در اینجا به معنای درجه ۳ است. از «نت می» تا «نت سل» که درجه پنجم محسوب می شود، سه نیم پرده به جلو رفته. و به این صورت آکورد «دو ماژور» ساخته می شود.

برای ساخت یک ماژور از «نت می» چهار نیم پرده به جلو می رویم و نت درجه سوم ما نت «سل دیز» محسوب می‌شود و از «سل دیز» سه نیم پرده رو به جلو حرکت کنیم، و «نت سی» را می گیریم. و آکورد «می ماژور» حاصل می شود.

حال اگر بخواهیم «نت سل» را به عنوان نت درجه ۱ در نظر بگیریم، چهار نیم پرده به سمت جلو، «نت دو» نواخته می شود که نت درجه سوم ما محسوب می شود. از «نت دو» تا سه نیم پرده جلوتر نت «ر دیز» نواخته می شود که حاصل این عملکرد تشکیل آکورد «سل دیز» است.

ساخت آکوردهای مینور

 آکورد های مینور هم مانند آکورد های ماژور از سه درجه‌ی « ۱ ۳ ۵ » تشکیل شده است. با این تفاوت که از درجه‌ی اول تا سوم باید یک فاصله ی سوم کوچک یا (سه نیم پرده)؛ و از فاصله ی سوم تا پنجم باید یک فاصله ی سوم بزرگ یا (چهار نیم پرده) باشد. دقیقا برعکس «آکورد های ماژور».

از «نت دو» که نت درجه یک است تا سه نیم پرده رو به جلو که نت «می بمل» است و نت درجه سوم محسوب می شود، نواخته می شود. و از «نت می بمل» چهار نیم پرده رو به جلو «نت سل» یا همان نت درجه پنجم هم محسوب می شود، نواخته می شود. در واقع در اینجا اتفاقی که حاصل می شود، این است که «نت درجه اول» و «نت درجه پنجم» یکی است و تنها فرق را «نت درجه ۳» ایجاد می کند.

حاصل این عملکرد به وجود آمدن «نت دو مینور» است.

آکورد «می مینور» از با هم نواختن سه نت درجه اول «نت می»، نت درجه سوم «نت سل» و نت درجه پنجم که «نت سی» است حاصل می شود.

آکورد «سل دیز» از با هم نواختن سه نت درجه اول «نت سل دیز»، نت درجه سوم «نت سی» و نت درجه پنجم که «نت ر دیز» است حاصل می شود.

برای نتیجه بهتر از اجرای آکورد های پیانو بهتر است که هر دست را جداگانه تمرین کرد. در ابتدای کار بهتر است فقط با کلاویه های سفید آکورد های ماژور بسازیم مانند «دو ماژور»، «ر ماژور»، «می ماژور»، «فا ماژور»، «سل ماژور» و «سی ماژور». و سپس آکورد های مینور را بسازیم «دو مینور»، «ر مینور»، «می مینور»، «فا مینور»، «سل مینور» و «سی مینور». 

آکورد های پیانو

راهنمایی ترتیب آکوردهای پیانو

بهتر است ایتدا راحت ترین و رایج ترین آکورد پیانو را یاد بگیرید. رایج ترین آکورد سه نتی پیانو، آکورد ماژور است. از آنجایی که این آکورد بیشترین تطبیق پذیری را دارد، بهترین گزینه برای افراد مبتدی است.

آخرین مطالب
مطالب مرتبط
۵ نکته ضروری و مهم که هنگام یادگیری پیانو باید آنها را بدانید
نکات ضروری برای یادگیری بهتر پیانو
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای کوبه‌ای

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲