• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

نحوه نگهداری و مراقبت از کالیمبا

نحوه نگهداری و مراقبت اصولی از کالیمبا و جلوگیری از آسیب دیدن احتمالی ساز کالیمبا

یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در مورد کالیمبا و ساختار آن به خاطر بسپارید، نگهداری است. مانند هر ساز دیگری، اگر می خواهید کالیمبای خود را برای مدت طولانی حفظ کنید و دوام بیاورد باید از آن مراقبت کنید. حفظ کردن کیفیت صدای آن خیلی بستگی به نحوه نگهداری شما از کالیمبا دارد.

این نکته مهم را فراموش نکنید که تمیز کردن منظم را انجام دهید تا مطمئن شوید که کالیمبا همیشه در سالم و تمیز است. می توانید برای اینکه چگونه یک ساز کالیمبای خوب انتخاب کنیم مطلب آماده شده برایتان را مطالعه کنید.

عکس کالیمبا

آموزش کالیمبا

کلاس حضوری و آنلاین کالیمبا

کالیمبا

فروش ویژه انواع کالیمبا

کالیمبا و مراقبت از آن

 

یکی از مشکلات اصلی کالیمبا این است که هرگز نمی‌دانید تولیدکنندگان از چه نوع محصولاتی استفاده می‌کنند، مگر اینکه یک ساز سفارشی را از صنعتگری که می‌شناسید دریافت کنید.

چگونه بدنه چوبی کالیمبا را تمیز کنیم؟

بدنه این ساز از جنس چوب است و بعنوان نگهدارنده زبانه های فلزی و جعبه صدا کاربرد دارد. بنابراین، این جعبه باید از ضربات شدید محافظت شود. می توانید برای اطلاع کامل از جنس کالیمبا به مطلب آماده شده مراجعه کنید.

اما چیزی که به راحتی می توان متوجه شد این است که از چه نوع چوبی برای ساختن کالیمبا استفاده شده است. این عامل بازدارنده اصلی در مورد نوع محصولی است که برای تمیز کردن ابزار استفاده می کنید.

دستمال نظافت کالیمبا

اگر در مورد تمیز کردن منظم صحبت می کنیم، که باید هر دو هفته یکبار انجام دهید، می توانید از یک پارچه خشک استفاده کنید تا مطمئن شوید که گرد و غبار یا کثیفی روی سطح کالیمبا انباشته نشده است. با این حال، هر چندوقت یک بار، شما باید یک نظافت عمده را با استفاده از دستمال مخصوص تمیزکردن کالیمبا انجام دهید.

نگهداری کالیمبا به جنس آن نیز مربوط میشود مثلا کالیمبا چوبی حساسیت بیشتری به گرما و سرما دارد. برای آگاهی در این زمینه مطلب جنس کالیمبا را مرور نمائید. قرارگیری در محیط گرم باعث سست شدن چسب های موجود در بدنه، آسیب دیدگی چوب و درنهایت، از هم گسیختن و خرابی ساز می گردد.
تغییرات دما نیز موجب انبساط و انقباض تیغه ها و در نتیجه تغییر کوک می گردد. بنابراین باید در دمای متعادل نگهداری شود. رطوبت نیز یکی از عوامل آسیب زا برای این ساز است. بنابراین ساز کالیمبا در فضای با رطوبت پایین نگهداری شود.

چگونه تیغه ها را تمیز کنیم؟

عکس نگهداری کالیمبا

می توانید از یک پارچه تمیزکننده برای پاک کردن گرد و غبار یا کثیفی استفاده کنید.

در پاک کردن تیغه ها می توانید از آب گرم با کمی صابون استفاده کنید. تنها نکته مهم برای این روش پاک کردن قلاب ها یا خشک کردن آنها برای جلوگیری از زنگ زدگی است.

معمولاً دو نوع قلاب روی کالیمبا وجود دارد. اولی نقاشی شده است. اگر قلاب های شما رنگ دارد، استفاده از یک پارچه مرطوب برای تمیز کردن کافی است. نیازی به استفاده از محصولات شوینده خاصی نخواهید داشت.

مانند هر روش دیگری، پس از اتمام تمیز کردن، اطمینان حاصل کنید که ساز کاملاً خشک شده است.

پاک‌کنی که برای پاک کردن جوهر طراحی شده است، می‌تواند معجزه کند و بسیار مفید است. از آنجایی که خود پاک کن کمی ساینده است، هم تیغه ها را تمیز و هم جلا می دهد. دلیل اینکه می توانید از پاک کن جوهر استفاده کنید این است که از ماسه و لاستیک ساخته شده است که می تواند فلز را در کمترین زمان تمیز کند.

در نهایت می توانید از روغن معدنی برای تمیز کردن فلز نیز استفاده کنید اما حتماً آن را فقط روی فلز استفاده کنید. این نوع محصولات با چوب خوب کار نمی کنند و باعث خرابی می شوند.

شایع ترین مشکلی که ممکن است برای تیغه ها اتفاق بیافتد زنگ زدگی است. در صورت قرار گرفتن در معرض اکسیژن و رطوبت، زنگ می‌تواند روی لاین‌ها ظاهر شود. پوست بسیاری افراد در هنگام نوازندگی ممکن است عرق کند و در ترکیب با اکسیژن می تواند منجر به زنگ زدگی شود.

بنابراین، چگونه از ظاهر شدن زنگ بر روی تیغه ها جلوگیری کنیم؟ تنها راه برای جلوگیری از زنگ زدگی قلاب ها تمیز کردن صحیح و منظم کالیمبا است. در حالت ایده‌آل، می‌توانید بعد از هر جلسه نواختن، ساز را پاک کنید.

در نهایت، این نکته را به یاد داشته باشید که هرگز نباید هنگام تمیز کردن کالیمبا خود از نیروی زیادی استفاده کنید. حتی اگر از پارچه نرم استفاده کنید، نیروی بیش از حد می تواند به ساز آسیب برساند. وقت بگذارید و ملایم به تمیز کردن کالیمبا بپردازید. 

برای اینکه بهتر از اجزای کالیمبا و ساخت آن با خبر شوید، تا بتوانید سازتان را بهتر تمیز و نگهداری کنید تا عمر بهتری کند، می توانید از مطلبی که در مورد مراحل ساخت کالیمبا است، مراجعه و استفاده کنید. 

عکس تیغه کالیمبا

 

فروش انواع کالیمبا

ابرازهای و نحوه مراقبت از کالیمبا

تاثیر رطوبت بر کالیمبا

رطوبت عامل اصلی خرابی این ساز است. پس بهتر است اگر کالیمبا شما کاور ندارد آن را بعد از هر بار استفاده کاملا با دستمال تمیز کنید تا تیغه ها در طولانی مدت زنگ نزند و آن را درجایی که رطوبت کمی دارد قرار دهید.

در صورتی که کاور و یا کیف برای کالیمبا دارید پیشنهاد میکنیم بعد از هر بار نواختن، آن را در کاور قرار دهید و در کنار آن نیز یک بسته سیلیکا ژل جهت گرفتن رطوبت اضافی بگذارید، کاورعلاوه بر جلوگیری از زنگ زدن کالیمبا، از آن در برابر ضربات نیز محافظت می کند.

همچنین اگر کف دستتان عرق می کند بهتر است که یک دستمال را تا کنید و دور  کالیمبا بگذارید (در محلی که کف دستتان قرار می گیرد). اینگونه دیگر رطوبت کف دستتان به کالیمبا سرایت نمی کند.

عکس- هوای ابری

 

نگهداری کالیمبا در تغییرات دما

 سرد و گرم شدن شدید هوا باعث انقباض و انبساط تیغه های فلزی و ایجاد ترک بر روی چوب می شود و در نتیجه تغییر کوک ساز را نیز به همراه دارد. نگهداری از این ساز در دمایی معتدل تر برای جلوگیری از این اتفاق کافی است.

عکس کالیمبا در هوای گرم

 

 محیط گرم

توجه داشته باشید محیط های خیلی گرم نیز باعث آسیب رساندن به این ساز می شود و امکان دارد چسب های بدنه محصول، شل و یا کنده شود.

کاور کالیمبا

و در آخر پیشنهاد می شود که حتما از کیف یا کاور مخصوص ساز کالیمبا برای افزایش طول عمر این ساز و نگهداری بهتر از آن استفاده کنید.

عکس کاور کالیمبا

در فروشگاه موسیقی شهرآوا همواره تلاش داریم تا بهترین محصول و خدمات را به هنرجویان و مشتریان ارائه دهیم. به خریداران کالیمبا اقلام همراه کالیمبا تعلق می گیرد که شامل یک چکش کوک، هاردکیس، کاور، پد نظافت، دفترچه راهنمای کوک و راهنمای ساز، برچسب نشانگر است تا در محافظت و افزایش طول عمر ساز شما نقش مهمی ایفا کند.

 شما می توانید با استفاده از مشاوره قبل خرید و ضمانت و تاییدیه استاد از سلامت و اصالت برند مطمئن شوید و  با خیالی آسوده از فروشگاه شهرآوا خرید خود را انجام دهید.

آموزش کالیمبا

کلاس حضوری و آنلاین کالیمبا

کالیمبا

فروش ویژه انواع کالیمبا
مطالب مرتبط

آموزش تبلچر کالیمبا

نواختن کالیمبا از روی تبلچر

آموزش نت های کالیمبا و راهنمای مبتدیان

نت های موسیقی کالیمبا

آموزش کالیمبا از مبتدی تا حرفه‌ای

کلاس کالیمبا به صورت حضوری و آنلاین
آخرین مطالب
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای زهی

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲