• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

همه چیز درباره کمانچه

آموزش و یادگیری کمانچه از پایه به صورت تصویری و رایگان برای افراد مبتدی از صفر

کمانچه یکی از پر کاربردترین سازهای ایرانی است که به عنوان یک ساز زهی نقش اساسی در موسیقی سنتی دارد. کمانچه در موسیقی ایرانی و حتی بین المللی جایگاه ویژه ای دارد. نوازنده به صورت نشسته پایهٔ کمانچه را روی صندلی یا زانو و یا زمین می گذارد و با آرشه ( که در پارسی کمانه گفاه می شود) آن را می‌نوازد. نوازنده هنگام اجرا کمی ساز را حول محور خود می‌چرخاند تا تماس آرشه با هر ۴ سیم را آسان‌تر کند.

ما در مجموعه شهرآوا تلاش می کنیم تا شما را با ساز کمانچه آشنا کنیم و این ساز را به علاقه مندان آن آموزش دهیم. شما می توانید برای آموزش کمانچه به صورت جضوری به مجموعه شهرآوا مراجعه نمائید و یا به صورت آنلاین مشاوره بگیرید.

آموزش کمانچه

آنچه باید درباره کمانچه بدانیم

کمانچه سازی سنتی و اصیل ایرانی است. این ساز شباهت زیادی به قیچک و رباب دارد. این ساز سازی زهی آرشه ای تشکیل شده از کاسه، دسته، پایه و … است. کمانچه می تواند پشت باز و یا کاسه دار باشند. کاسه کمانچه به شکل  کره ای توخالی است از جنس چوب توت. کمانچه دارای  دهانه‌ای است که پوست ساز روی این قسمت تعبیه شده و روی پوست خرک قرار دارد. خرک ساز کمانچه به خرک تار و شباهت دارد. قسمت بعدی دسته ساز است که دقیقا شبیه به یک لوله و تو پر است. دسته ساز کمانچه بر خلاف گیتار فاقد پرده بندی است و سر ساز جعبه های گوشی قرار دارند.

در زبان عربی به ساز کمانچه کمنجا و کمنجه می گویند. این ساز ممکن است در نواحی مختلف ایران با نام های دیگر نیز نامیده شود. قبل از ورود ویولن به ایران کمانچه شهرت بسیار زیادی داشت اما بعد از ورود ویولن به ایران کمی کم رنگ تر شد اما همیشه بعنوان یکی از سازهای اصلی ایرانی و سنتی نامیده می شود. 

ممکن است صدای ساز کمانچه با تغییر زمان عوض شود اما این تغییر صدا به اندازه ی تغییر صدای تار نیست چرا که پوست کمانچه ضخیم تر و کلفت تر از پوست تار است. کمانچه صدایی تو دماغی تر از ویولن دارد. کمانچه ابتدا سه سیم داشت و بعد از ورود ویولن ۴ سیمه شد. کمانچه بصورت نشسته نواخته می شود. و به شکل عمودی در دست سمت چپ نوازنده قرار می گیرد و در دست راست نوازنده آرشه قرار می گیردو نوازنده برای به صدا در آوردن کمانچه باید آرشه را روی سیم ها بکشد.

خرید کمانچه

راهنمای خرید کمانچه خوب

نکات ضروری و مهم که هنگام خرید کمانچه باید به آن ها توجه کنید

آرشه کشی کمانچه

آموزش آرشه کشی کمانچه

آموزش مبحث آرشه کشی کمانچه از مهم ترین و حائز اهمیت ترین نکات در آموزش کمانچه است که هنرجو و مدرس باید

اجزای کمانچه گوشی ها

آشنایی با اجزای کمانچه

اجزای کمانچه شامل یک سری قسمت های اصلی است که قبل از شروع ساز یا خریداری ساز بهتر است این اجزا را به خوبی بشناسید

عکس انگشت گذاری کمانچه

انگشت گذاری کمانچه

راهنما و آموزش انگشت گذاری کمانچه برای مبتدیان علاقه مند

کمانچه ها انواع

انواع کمانچه

نکات مهم درباره تفاوت انواع کمانچه‌ها و ویژگی آنها

کوک کردن کمانچه

راهنمای کوک کردن کمانچه

کوک کردن کمانچه کمی پیچیده است به همین خاطر بهتر است مبتدیان این ساز را با تیونر کوک کنند راهنما برای مبتدیان

آخرین درس‌های آموزش کمانچه

درس سوم آموزش کمانچه – نحوه گرفتن آرشه

 

درس دوم آموزش کمانچه – شناخت اجزای کمانچه قسمت ۲

 

درس اول آموزش کمانچه – آشنایی با اجزای کمانچه
 

آموزش کمانچه – انگشت گذاری سیم دوم و سیم سوم

آموزش کمانچه – انگشت گذاری سیم اول و سیم دوم

آموزش کمانچه – نحوه آرشه کشی

تکامل کمانچه

استاد خالقی بر این باور بود که کمانچه تکامل یافته ساز رباب است. رباب در ابتدا دو سیم داشته که بعدها یک سیم دیگر به آن اضافه می شود و با یک کمانه کوچه به صدا در می‌آمده که درواقع همان است که ما به آن کمانچه می‌گوییم. آقای خالقی در کتابش می گوید که از دوره صفویه به بعد، ساز کمانچه یکی از ارکان موسیقی ایران به شمار آمده است.

قسمت اصلی ساز کمانچه کاسه آن است که به اشکال مختلفی ساخته می‌شود. کاسه کمانچه های مختلف از نظر اندازه و جنس چوب و حتی اندازه یکسان نیست و هنوز تثبیت نشده است.

کاسه کمانچه ها اغلب به دو صورت کروی و یا مخروطی ناقص (پشت باز) ساخته می شوند.

استفاده از کمانچه‌های پشت باز در قسمت‌های زاگرس نشین ایران به خصوص در لرستان و چهارمحال و بختیاری متداول است. صدای این کمانچه‌ها پر قدرت و شفاف است چرا که کاسه سبکی دارند، و همچنین برای اجرای قطعاتی که نیاز به چرخش سریع ساز دارد با این کمانچه‌ها آسان‌تر است.

آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای زهی

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲