• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

آموزش چنگ رومی | آموزش لیرا

آموزش چنگ رومی آموزش لیرا آکادمی موسیقی شهرآوا (تخفیف خرید چنگ رومی

  • Tutor Avatar
    استاد: نیلوفر نظری
ترم 2 ماهه مشاوره رایگان
  • کلاس لیرا تمرینات تخصصی تکنیک های لیرا و تمرینات اتود و قوی شدن دست در تکنیک های مختلف، یادگیری و اجرای ملودی های مختلف
  • کلاس های گروهی تمرینات گروهی تکنیک های لیرا، اجرای قطعات کنسرت، اجرای ملودی های مختلف، ایجاد آمادگی برای همنوازی و حضور در کنسرت

آموزش و یادگیری چنگ رومی

ساز لیرا (به یونانی: λύρα، lýra) یک ساز زهی است که به دلیل استفاده در دوران باستان در یونان و دوره های بعدی شناخته می شود. لیرا از نظر ظاهری شبیه یک چنگ کوچک است اما با کمی تفاوت. به همین خاطر این ساز به چنگ رومی هم معروف شده است. لیرا یا همان چنگ رومی معمولاً با انگشتان مانند چنگ کنده می شود.

ساز لیرا یا همان چنگ رومی یک ساز نوظهور است که از دل تاریخ بیرون آمده و بعد از استاندارد سازی و تکامل اخیرا به بازار جهانی ارائه شده است.

چنگ-رومی-لیرا

تاریخچه ساز لیرا

در منابع آمده است که در عهد عتیق ساز لیرا به جای اینکه مانند چنگ با کندن سیم ها توسط انگشتان نواخته شود با ضربه زدن با مضراب نواخته می شده است (مانند گیتار یا قانون) .انگشتان دست آزاد نیز لرزش ناخواسته رشته های دیگر را کنترل می کرد. سازهای دیگری از خانواده لیرا نیز وجود داشته اند که در اروپا و مناطقی از خاورمیانه با کمان نواخته می شده اند. مانند رباب عربی و سازهای هم خانواده آن از جمله فرزندان آن، از جمله لیر رومی.

لیر باستانی دارای یک بدنه ی توخالی یا جعبه صدا (sound box) بوده است، که در فرهنگ یونان باستان، از پوسته لاک پشت ساخته می شده است. از این جعبه صدا دو بازوی ایستاده خارج می شده است که هم به سمت بیرون و هم به جلو خمیده می شده است. این دو بازو در قسمت فوقانی به واسطه یک میله عرضی به یکدیگر متصل می شده اند. همچنین یک میله عرضی دیگر، که به جعبه صدا متصل می شده است، مانند یک پل باعث انتقال ارتعاشات به سیم ها می شده است. بم ترین نت، دورترین نت به دست نوازنده بوده است. از آنجایی که طول سیم های لیرا تفاوت چندانی نداشته اند، برای ایجاد نت های بم تر، از سیم های ضخیم تر استفاده می شده است (مانند ویولن و سازهای مشابه آن) که از بین میله اصلی و میله عرضی فوقانی ساز کشیده می شده اند.

در داستان های اساطیر یونانی، پیدایش ساز لیرا را به خدای یونان باستان، هرمس، نسبت می دهند با این حال جنوب اروپا، آسیای غربی و همچنین شمال آفریقا به عنوان زادگاه تاریخی احتمالی این ساز به شمار می رود. این ساز هنوز هم در نواحی شمال شرقی آفریقا نواخته می شود. برخی منابع تاریخی نیز معتقدند که ساز لیرا در یکی از کشورهای همسایه یونان مانند ترکیه وجود داشته و قبل از قرن پنجم میلادی وارد کشور یونان شده است. به هر روی با توجه به سوابق تاریخی به دست آمده از ساز لیرا، این ساز به عنوان یکی از قدیمی ترین سازهای جهان شناخته می شود. لیرا به عنوان یکی از اولین سازهای زهی قرن ها به طور مداوم توسط موسیقی دانان مورد استفاده قرار گرفته است و از جذابیت ویژه ای برخوردار است. ساز لیرای کنونی برداشتی مدرن از این ساز موسیقی باستانی است.

 

ساختار ساز لیرا

تعداد سیم های لیرا در زمان های مختلف و در کشورهای مختلف، متفاوت بوده است. از چهار سیم، تا لیر دارای هفت و ده سیم مورد استفاده قرار می گرفته است. دست راست سیم های بالایی را لمس کرده و ارتعاش اصلی را ایجاد می کرده اند و دست چپ ارتعاش ناخواسته سیم های پایینی را کنترل می کرده است. امروزه ساز مدرن شده لیرا، دارای 16 (در حالت استاندارد) و 19 سیم است که در آموزش لیرا مورد استفاده قرار می گیرد. ابعاد لیرا به گونه ای در نظر گرفته شده است که علاوه بر اینکه به راحتی در دستان نوازنده قرار می گیرد، صدای بسیار دلنشینی از ترکیب ملودی و آکورد را پخش می کند.

انواع-لیرا- انواع-چنگ-رومی

لیرا یا چنگ رومی در سال های اخیر به شیوه ای مدرن و کارآمد بازسازی شده و در اختیار عموم قرار گرفته است از این طریق آموزش لیر در سال های اخیر در زمره جذاب ترین و پرطرفدارترین آموزش های موسیقی قرار گرفته است. لیر یا چنگ رومی جدید از یک قطعه چوب تراش خورده (عموما چوب ماهون) با دوام و با چگالی بالا و به گونه ای ساخته می شود که بتواند تن صدا را در خود نگه دارد و صدایی گرم و دلپذیر را ایجاد کند. ساز لیر به 16 رشته ی فولادی یا نایلونی مجهز است که با به ارتعاش درآمدن آن ها صدای آسمانی این ساز تولید می شود و حفره رزونانس جعبه صدا حجم این صدا را بیشتر کرده و به آن قدرت بیشتری می بخشد.

عکس چنگ رومی عکس ساز لیرا

نکته جالب و قابل توجه درباره صدای ساز لیرا این است که علاوه بر آنکه در عهد عتیق از صدای ساز لیرا به عنوان صدای آسمانی یا نجوای فرشتگان یاد می شده است امروزه نیز در جلسات موسیقی درمانی، یوگای با موسیقی و  همچنین برای الا بردن قدرت تمرکز و یادگیری کودکان استفاده می شود. لیرا با صدای آرام و روشن خود، قدرت شنوایی را به روشی منحصر به فرد تحریک می کند و شرایط لازم برای ملاقات با موسیقی و تسخیر شدن توسط موسیقی را فراهم می سازد. شاید همین صدای منحصر به فرد باشد که با ایجاد تکانه های مثبت در ذهن باعث بهبود عملکرد ذهن و آرامش می شود. آموزش لیرا از این جهت، علاوه بر یادگیری یک ساز موسیقی، برای کسانی که در موسیقی مبتدی هستند و به دنبال کسب تجربه ای خاص و آرامش بخش از موسیقی فردی خود هستند پیشنهاد می شود.

خرید ساز لیرا | خرید چنگ رومی

شما می توانید برای خرید ساز لیرا با مشاورین آکادمی موسیقی شهرآوا مشورت داشته باشین تا مناسب ترین ساز را با بهترین کیفیت بتوانید تهیه کنید. توجه داشته باشید هنگام خرید چنگ رومی باید به نوع ساز، جنس چوب و سیم ها دقت شود و حتما از برندهای معتبر ساز تهیه نمائید. در حال حاضر چنگ رومی برند سگا می تواند یکی از بهترین انتخاب های موجود در ایران باشد. شما همچنین می توانید این ساز را از فروشگاه آنلاین شهرآوا در قسمت خرید چنگ رومی ساز خود را تهیه نمائید.

 

عکس چنگ رومی عکس ساز لیرا

قیمت ساز لیرا | قیمت چنگ رومی

قیمت ساز لیرا اول از همه بستگی به نوع آن و برند آن دارد. اینکه از چه جنس چوبی ساخته شده باشد و تولید داخل باشد یا خارجی بر قیمت این ساز موثر است. در حال حاضر قیمت این ساز بین 1.400.000 تومان تا 2.700.000 تومان است.

آموزش آنلاین چنگ رومی

شما می توانید چنانچه امکان حضور در کلاس نداشته باشید از دوره های آموزش آنلاین این ساز بهره ببرید. در شهرآوا شما با بهترین متد آموزش آنلاین موسیقی ساز لیرا را فرا خواهید گرفت و در نواختن این ساز حرفه ای خواهید شد.

 

کلاس لیرا | کلاس چنگ رومی

شیوه نواختن ساز لیرا

سازهای لیرای کوچک تر در دست چپ نگه داشته شده و با دست راست و به واسطه مضراب زدن به سیم های این ساز نواخته می شوند. لیراهای بزرگتر مانند چنگ بر روی زانو نگه داشنه می شوند و با هردو دست نواخته می شوند.

عکس چنگ رومی عکس ساز لیرا

شما بدون داشتن هیچ زمینه ای در موسیقی میتوانید این ساز را در آکادمی شهرآوا فرا بگیرید. کلاس های چنگ لیرا به صورت ترم آکادمیک برگزار می شوند که هر ترم 2 ماه است. شما بعد از رسید به سطح بالاتر می توانید وارد گروه ارکستر شهرآوا شوید و در سطوح بالاتر ضبط ترک و اجرای کنسرت خواهید داشت. برای شرکت در کلاس آموزش لیرا با مشاوران شهرآوا تماس بگیرید.

 

0
0,0 rating

0 امتیاز ثبت شده
عالی0%
خوب0%
متوسط0%
ضعیف0%
افتضاح0%

ثبت نظر





هیچ نظری پیدا نشد

 

آموزش و یادگیری لیرا

در این ویدئو شما با ساز لیرا و لوازم جانبی آن آشنا خواهید شد.

  • Faculty member
    آموزش سازهای کوبه ای انواع سازهای کوبه ای

    آموزش سازهای کوبه ای از مبتدی تا حرفه ای دپارتمان سازهای کوبه ای در آکادمی موسیقی شهرآوا این دپارتمان به آموزش و برگزاری کلاس های انواع سازهای کوبه ای ایرانی و خارجی می پردازد. این سازها عبارتند از دف، تنبک، کاخن، هنگ درام، درامز و پرکاشن. کلاس سازهای کوبه ای زیر نظر اساتید شناخته شده….

  • کتابچه راهنمای لیرا و آموزش چنگ رومی