• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

۵ نکته ضروری قبل از شروع به یادگیری ویولن

۵ نکته ضروری و مهم که قبل از شروع به یادگیری ویولن باید آنها را بدانید.

چند نکته ضروری که هر علاقه مند به یادگیری ویولن باید بداند. ما برای شما توضیح خواهیم داد که برای تبدیل شدن به یک نوازنده خوب چگونه تمرین کنید و چه نکاتی را مد نظر قرار دهید.

امروزه دغدغه همه هنرجویان این است که با چه روشی به تمرین موسیقی بپردازند. در این مطلب تلاش شده راهنمایی مناسب و روش های تمرین موسیقی به خصوص ویولن برای علاقه مندان گفته شود. دنیای موسیقی و به ویژه ویولن، دنیایی گسترده است؛ نکاتی مهم درباره آموزش ویولن وجود دارد که دانستن آن برای علاقه مندان به ویولن بسیار ضروری و مهم است.

تمرین ویولن

نکات ضروری برای تمرین ویولن

۱ _  شناخت استعداد 

اولین نکته ضروری قبل از شروع به یادگیری ویولن این است که مدرس می بایست ویژگی های شخصیتی هنرجو را بشناسد تا بتواند روش تمرین ویولن رامناسب ارائه دهد.

برخی هنرجوها ذاتا از پشتکار بالایی برخوردارند و اگر به آن ها گفته شود که باید روزی چهار ساعت تمرین داشته باشند،آرزویی دست نیافتنی به نظر نمی رسد.

برخی دیگر صرفا از هوش بالای خود برای انجام تمرینات استفاده می کنند و نه تمرینات طاقت فرسا. معلم خوش اقبال کسی است که هنرجویی آمیخته از این دو ویژگی را داشته باشد. و معلم باهوش کسی است که هنرجویی آمیخته از این دو ویژگی را تربیت کند.

۲ _  شناخت توانایی ها

توانایی های خود را بشناسید.

اگر پتانسیل تمرینات طولانی مدت را دارید، با مدیریت استاد آن را به عمل تبدیل کنید.

در روش تمرین ویولن اگر احساس می کنید با تمرین اندک از عهده تمرینانتان بر می آیید، بدانید که با جدی تمرین کردن بسیار سریعتر از دوستانتان رشد خواهید کرد و در کوتاه مدت با تمرین کافی در قله خواهید ایستاد.

رشد نوازندگی ترکیبی از تلاش و تفکر است.

۳ _  آغاز تمرین

در یادگیری ویولن یعنی باید بیاموزید که پیش از شروع تمرین تمام جزئیات قطعه و اتود مورد نظر را با دقت بررسی کنید.

یادتان باشد قطعه شما از اولین نت سطر اول شروع نمی شود! حتی از کلید سل هم شروع نمی شود! کمی عقب تر بیایید، قطعه شما از لبه کاغذی کتابتان آغاز می گردد.

از همان جا تمام جزئیات را ببینید،کلید، سرکلید (دیز ها و بمل ها) نوانس قطعه، تمپوی قطعه، کسر میزان، آرشه راست و چپ و هر توضیح بیشتری که مدرس یا مولف کتاب نوشته است.

دست کم یک مرتبه ابتدا تا انتهای قطعه را به همین روش رصد کنید. حتی از آن یادداشت بردارید.

سپس شروع به نواختن کنید.

این یکی از نکاتی است که شما را از دیگر نوازندگان متمایز می کند.

برتری خود را حفظ کنید، با این روش به زودی کسانی را چه هنرجو و چه بالاتر از آن که از این متدها پیروی نکرده یا نمی کنند پشت سر خواهید گذاشت.

به طور حتم اگر معلم و کلاس ویولن را درست انتخاب کرده باشید، او نیز با همین دقت به شما درس خواهد داد و با همین دقت اجرا خواهد کرد.

۴:  شما ایرانی هستید!

از موسیقی ایرانی و موسیقی شرقی فاصله نگیرید.

این درست است که ویولن سازی کلاسیک است اما لذت نوازندگی قطعات ایرانی و فرصت درک تکنیک های آن، نه تنها انگیزه مضاعف تمرین در نوازنده ایجاد خواهد کرد،  بلکه خود می تواند متد مستقل، کامل و کارسازی برای نوازندگی ویولن باشد.این روش تمرین ویولن ضمانت بالایی دارد.

در هنر هیچ محدودیتی وجود ندارد، خود را محدود به نواختن سبک خاصی نکنید و گوشتان را با جمله “باید ویولن را تنها کلاسیک نواخت” پر نکنید.

زیبایی در هنر موسیقی فراتر از مرزهای تصور ماست.

انتخاب سبک نوازندگی باید به عهده خود هنرجو گذاشته شود و مدرس تنها رسالت معرفی را به عهده دارد. 

به همان میزان که نواختن یک کنسرتو ویولن از مندلسون یا پارتیتای باخ می تواند برای یک نوازنده ویولن امتیاز بزرگی محسوب شود، برای یک ویولنیست ایرانی نواختن یک چهار مضراب اصفهان یا آواز مخالف سه گاه سرشار از زیبایی و هنر و عرفان است.

برای یادگیری موسیقی از تعصب به دور باشیم.

۵  _  کوک ساز

آخرین نکته ضروری اینکه روزانه پیش از شروع تمرین ویولن از کوک دقیق ساز خود مطمئن شوید.

ساز در طول هفته تحت تأثیر عواملی چون دما و رطوبت هوا،جابه جایی،کیفیت قطعات و اجرا و دیگر عوامل دچار تغییر و افت کوک می شود.

تمرین با سازی که حتی به میزان جزیی از کوک خارج شده باشد دقت گوش شمارا پایین خواهد آورد، این مسئله در ساز ویولن بسیار جدی تر از دیگر سازهاست و تاثیرات بلند مدت و مخربی روی تربیت شنوایی شما خواهد گذاشت.

از معلم خود بخواهید نحوه کوک کردن ساز با تیونر را به شما آموزش دهد. و یا مطلب راهنمای کوک ویولن که برایتان آماده شده را مطالعه کنید که بسیار برای یادگیری کوک کردن ساز ویولن مفید است.

یادگیری ویولن
آخرین مطالب
مطالب مرتبط

آسان ترین سازهای ایرانی

ساده ترین سازهای ایرانی کدامند

سخت ترین سازهای جهان

سخت ترین سازهای جهان کدامند

ویدئوی عجیب از نی زدن با دسته جارو

با دسته جارو ویولن میزنه با خاک انداز نی
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای کوبه‌ای

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲