• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

آموزش دف برای کودکان

نکات ضروری و مهم که والدین قبل از شروع به یادگیری دف برای کودکان باید آنها را بدانند.

آموزش دف برای کودکان نکات ضروری و مهمی دارد که والدین هر کودک علاقه مند به یادگیری دف باید بداند. ما برای شما توضیح خواهیم داد که برای تبدیل کردن کودکتان به یک نوازنده خوب باید به چه نکاتی دقت کند و چگونه تمرین کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

امروزه دغدغه همه والدین این است که کودکشان با چه روشی به تمرین موسیقی بپردازند و بتوانند بر تمرینشان تمرکز داشته باشند. در این مطلب تلاش شده راهنمایی مناسب و روش های آموزش دف برای علاقه مندان گفته شود.

موسیقی کودک در غرب تهران

نکات ضروری آموزش دف برای کودکان

آموزش دف برای کودکان

با توجه به اینکه ساز دف نیازی به کوک کردن ندارد و صدای آن را به راحتی می توان درآورد، نسبت به اکثر سازهای سنتی دیگر ساده است اما این نکته را در نظر بگیرید که این ساز هم مانند هر ساز دیگری نیاز به تمرین مستمر و مفید دارد. از سنی که هنرجو بتواند دف را در دستش بگیرد، و بتواند کنترلش کند می توان آموزش ساز را شروع کند؛ و برای آموزش دف هیچ محدودیتی وجود ندارد و هیچ وقت دیر نیست.

بسیاری از والدین از این واهمه دارند که دست فرزندشان کوچک باشد، و دف را به درستی نتواند در دست بگیرد و می تواند با توجه به این، ساز دف را یاد بگیرد یا نه؟ باید گفت خوشبختانه امروزه سازهای گوناگون و متفاوتی از لحاظ ابعاد و وزن برای هر نوع فیزیک بدنی نوازنده ها تولید شده است و آموزش دف برای کودکان راحتتر کرده است. بنابراین ساز دف در سایز کوچک برای کودکان هم موجود است که از سنین کم هم می توانند به فراگیری دف بپردازند.

انواع مدل ها و سایزهای دف را می توانید از فروشگاه شهرآوا که سازها با تایید و ضمانت اساتید است، تهیه کنید.

آموزش و نت های ساز دف هم مانند سازهای سنتی دیگر است؟

نت نویسی سازهای ملودی مانند تار، سنتور و یا پیانو به دلیل ملودیک بودن سازها به صورت نت نویسی روی پنج خط حامل و استفاده از هفت نت اصلی دو تا سی و فواصل زیر و بم بین آنها است.که برای نت نویسی سازهای کوبه ای مانند دف به علت استفاده از بخش ریتمیک موسیقی، احتیاجی به این نوع نت نویسی نیست. برای آموزش اصول ریتم دف نوازی از شیوه نت نویسی روی یک خط حامل استفاده شده است و یادگیری دف نوازی را برای هنرجو ساده می کند. بنابراین آموزش دف برای کودکان نسبتا راحتتر از سازهای دیگر مانند “سازهای زهی” است.

 آموزش دف برای کودکان آموختن مبانی موسیقی (خصوصا وزن خوانی) به یادگیری کودک کمک بسزایی می کند. همینطور گوش دادن به آثار صوتی که شامل تکنوازی یا گروه نوازی دف و دف باشد، یادگیری کتاب های مربوط به موسیقی نیز موثر است.

برای یادگیری دف کودکان دوره مقدماتی حدودا ده ماه طول می کشد. البته این زمان بسته به زمان تمرین هر کودک متفاوت است. برای دوره متوسطه تا عالی حدود دو سال تا دو سال و نیم در نظر بگیرید.

شیوه آموزشی برای همه سازها به تدریج، از آسان به دشوار است. در صورت تمرین مستمر و روزانه و فراگیری کامل درس ها ، درس های جدید بسیار ساده خواهند بود.  

روش آموزش دف برای کودکان

  • روش آموزش دف برای کودکان باید روشی مفید، آسان و عمیق باشد.
  • کودکان می توانند با کلام، تئوری موسیقی ( شامل شناخت میزان ها، ارزش زمانی نت ها و …)
  • در هر جلسه کلاس بهتر است دروس قبلی نیز تکرار شوند، تا هنرجو نحوه تمرین در منزل را به همین منوال فراگیرد.
  • برای اطمینان از فراگیری دروس گذشته، بعد از چند درس تعدادی سوال مطرح می شود که بهتر است به صورت کارگاهی همراه هنرجو تکمیل شوند.
  • والدین باید با صبوری خویش فرزندان خود را در دقیق نواختن، بیشتر مورد توجه قرار دهند تا خوش صدا نواختن.
  • اجرای حلقه یا نفس در هفته های اول مشکل به نظر می رسد، بهتر است بعد از چند ماه مجددا درس های گذشته را مرور کرده و آنها را با حلقه به هنرجو تمرین داد.
آموزش دف برای کودکان
کلاس دف

کلاس دف آموزش موسیقی به کودک در شهرآوا بر اساس معتبرترین متد آموزش دف برای کودکان پایه ریزی شده است. نوازندگان و هنرجویان می توانند با دیدن فیلم های دف نوازی و گوش دادن به آهنگ های سنتی و همنوازی با آهنگ ها، درک ریتم خود را تقویت کنند.

فرآیند یادگیری ساز دف هم مانند هر ساز دیگری، ابتدا هنرجو در جلسات اولیه با تئوری موسیقی و نت خوانی  بصورت ساده آشنا شده سپس نحوه گرفتن ساز و انواع ضربه های مورد استفاده در دف را می آموزد و به تدریج با انجام تمرینها مبتنی بر کتاب آموزشی دف با ریتم های مختلف و تکنیک های مختلف نیز آشنا می شود.

دوره های گروهی دف  

در تمرینات گروه نوازی دف که هفته ای یک جلسه ی دو ساعته است، فواید بسیار زیادی برای تقویت نوازندگی کودکان دارد؛ از جمله تقویت دست کودکان و افزایش درک ریتم که در تمرینات گروهی باعث می شود با تمرین های پی در پی انگشتان و مچ دست قوی‌تری در نوازندگی پیدا کنند و ریتم ها را بهتر درک کنند و بشناسند. همچنین تمرینات گروهی باعث افزایش تسلط بر همنوازی با سازهای کوبه ای و یا ملودی دیگر، و با همنوازی با آهنگ های معروف نوازندگی و درک ریتم کودکان بسیار تقویت می شود. تقویت اعتماد به نفس کودکان و تسلط بر اجرای تکنوازی ها و اجتماعی شدنشان از دیگرآثار مفید #تمرین گروهی های دف محسوب می شود.

عکس گروهی بچه ها

 

مدرسین دف آموزشگاه موسیقی شهرآوا

آقای دانیال فاضلی و کیانوش مرادی از مدرسین دف و دیگر ساز های کوبه ای آموزشگاه موسیقی شهرآوا هستند. آقای فاضلی ۱۲سال سابقه تدریس دارد و سرپرست گروه دفنوازان کژال است. و آقای مرادی سرپرست گروه دف نوازان باستان است.

آقای فاضلی مدرس آموزشگاه موسیقی شهرآوا در تابستان ۱۳۹۵  با برگزاری تمرینات گروهی اقدام به گسترش گروه دف نوازان کژال در پایتخت نمود. سر انجام در۲۲ آذرماه۱۳۹۷ کنسرت خود را به عنوان اولین گروه کشور متشکل از اعضا تهران و اصفهان در برج آزادی تهران برگزار کرد.

همچنین دانیال فاضلی مدرس دف و دیگر ساز های کوبه ای آموزشگاه موسیقی شهرآوا با ۱۲سال سابقه تدریس و سرپرست گروه دفنوازان کژال است.

آقای فاضلی مدرس آموزشگاه موسیقی شهرآوا در تابستان ۱۳۹۵  با برگزاری تمرینات گروهی اقدام به گسترش گروه دف نوازان کژال در پایتخت نمود. سر انجام در۲۲ آذرماه۱۳۹۷ کنسرت خود را به عنوان اولین گروه کشور متشکل از اعضا تهران و اصفهان در برج آزادی تهران برگزار کرد.

 از دیگر افتخارات گروه دف نوازان کژال به رهبری دانیال فاضلی می توان به برگزیده شدن در فستیوال بین المللی ترکیه تابستان ۹۸ به عنوان گروه برتر و افتخار آفرینی برای میهن عزیزمان اشاره کرد.

آخرین مطالب
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای کوبه‌ای

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲