• تهران، شهرآرا، خیابان آرش مهر، روبروی درب بوستان شهرآرا، پلاک 54
  • شماره تماس 09369851365 _ 88283410 _ 88251222 -021

بهترین مدل چنگ رومی

بهترین برند و مدل برای خرید چنگ رومی کدام است و چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین مدل چنگ رومی یا همان لیرا بر اساس ویژگی های آن متفاوت است. لیرا ساز زیبایی و خوش صدایی است که آهنگ هایی با صدای آسمانی  ارائه می دهد. این ساز یک نسبتا آسان است و برای کسانی که میخواهند موسیقی را با یک ساز زیبا اما نسبتا ساده شروع کنند بسیار مفید است.

لیرا (چنگ رومی) جزئی از خانواده سازهای زهی زخمه ای محسوب می شود. هنگام نواختن این ساز به کمک ارتعاش یک یا چند سیم (زِه) تولید صدا می شود. این ساز بسیار به هارپ نزدیک است. یادگیری و نواختن ساز لیرا بسیار راحت است. سیم های این ساز، در هنگام نواختن هر کدام یک نت از موسیقی است.

چنانچه تازه کار باشید، پیدا کردن یک مدل مناسب چنگ رومی می تواند برایتان چالش برانگیز باشد. پس قبل از تصمیم گیری در خرید چنگ رومی باید در مورد ویژگی ها و کیفیت ها بدانید. به این صورت می توانید یک خرید مطمئن انجام دهید و یک ساز عالی داشته باشید. 

بهترین مدل های چنگ رومی برای خرید

آموزش چنگ رومی

کلاس حضوری و آنلاین چنگ رومی

چنگ رومی

فروش ویژه انواع لیرا

چنگ رومی و بهترین مدل آن

از میان سازهای چنگ رومی مختلفی که در بازار وجود دارند، به انتخاب کارشناسان شهرآوا به معرفی ۵ برند برتر چنگ رومی خواهیم پرداخت. در اینجا می توان بهترین برندهای آن را به ترتیب زیر نام برد:

  1. چنگ رومی سگا (بهترین کیفیت)
  2. چنگ رومی کوکو (بهترین مقاومت)
  3. چنگ رومی جکو (به صرفه و اقتصادی)
  4. چنگ رومی بایلا
  5. چنگ رومی دونر

با توجه به بررسی های انجام شده توسط اساتید سازنده ساز و همچنین امتحان و تجربه ای که مدل های مختلف برای مدرس ها و نوازندگان این ساز داشته است، چنگ رومی سگا از همه بهتر بوده است. 

بهترین مدل های چنگ رومی سگا عبارتند از:

  1. چنگ رومی سگا ماهگون مدل Cg02-ns
  2. چنگ رومی سگا رزوود مدل Cg01-bn
  3. چنگ رومی سگا مدل BLH-21

از سایر برندهایی که در بازار وجود دارند و کیفیت قابل قبولی هم دارند میتوان به مدل های زیر اشاره کرد:

  • چنگ رومی رمیدو
  • چنگ رومی بلوط

 

راهنمای خرید ساز چنگ رومی

 این ساز از طریق زخمه زدن سیم های فلزی، و با ارتعاش سیم هایش تولید صدا می‌کند. این سیم ها روی یک تخته یا جعبه چوبی کشیده شده اند که یک حفره‌ نیز برای تشدید صدا بر روی آن تعبیه شده است. برای خرید این ساز علاوه بر اینکه دانستن قیمت چنگ رومی اهمیت دارد، شناخت جامع و کافی نسبت به این ساختار این ساز هم اهمیت دارد. اینکه چه نوع چنگ رومی باکیفیت محسوب می‌شود و کدام مارک چنگ رومی برای شما مناسب تر است، مستلزم شناخت شما راجع به این ساز است.

اجزای ساز چنگ رومی لیرا قسمت های مختلف

ابعاد و وزن یک چنگ رومی استاندارد

یک ساز لیرای استاندارد در ابعاد ۲۶×۳۸.۵ و با ارتفاع ۳.۵ سانتی‌متری ساخته می‌شود. وزن آن حدود ۱ تا ۱.۲ کیلوگرم است. بنابر این به حمل و نقل آن بسیار ساده است. نکات عمومی که باید برای خرید این ساز بررسی کنید شامل موارد زیر می‌باشد.

وزن و اندازه‌ای که در بالا برای چنگ رومی ذکر کردیم استاندارد و میانگین آن است. اما بسته به مدل های مختلف و نوع چوب آن ابعاد و وزن آن کمی متفاوت است.

هرچند که با گذشت چندین سال این ساز وزن کمتری پیدا کرده است. اما از این نظر چیزی که باید بررسی کنید، این است که وقتی ساز را در دست می‌گیرید کاملا با آن حس راحتی داشته باشید.

انداه و ابعاد ساز لیرا چنگ رومی

اهمیت جنس در کیفیت چنگ رومی

چنگ رومی ترکیبی از سیم و چوب است؛ هرچند گاهی از کریستال شفاف (پلیمر ترموپلاستیک) نیز برای ساخت بدنه‌ی آن استفاده می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت که استفاده از چوب درختانی مثل افرا، گردو یا توت در کنار سیم‌های فلزی بهترین انتخاب می‌تواند باشد. درباره بدنه‌ی شیشه‌ای یک نکته منفی علاوه بر شکننده بودن و شرایط سخت‌تر برای نگهداری، رونانس صدایی پایین تر آن است.

چنگ رومی شیشه ای و چوبی لیرا

تفاوت مدل چنگ رومی جعبه صدادار و سافت

تفاوت های زیادی در چنگ رومی از جنس شیشه و چوب وجود دارد؛ اکثر این تفاوتها کوچک هستند. اما بزرگترین تفاوت بین مدل سافت و جعبه صدا دار آن است. تفاوت اصلی، در حجم صدایی آنها نهفته است. نهایتا تصمیم گیری در مورد اینکه کدام بهتر است به ترجیح شخصی خودتان بستگی دارد.

با این حال، اگر بخواهیم راهنمای انتخاب بین مدل سافت و جعبه صدادار را به شما ارائه دهیم؛ لیرای چوبی صدای بهتری دارد به خصوص اگر جعبه صدادار باشد. چنگ رومی که جعبه صدا داشته باشد و حفره صدایی داشته باشد رزونانس صدایی بالاتری دارد. اما در مدل سافت، چون تخت است رزونانس صدایی پایین تری دارد و صدای ساز کریستالی تر است. اما به این نکته هم توجه کنید که لیرای تخت، آسیب پذیری کمتری دارد و در برابر شکستن مقاوم تر است.

شما می‌توانید برای با مراجعه به صفحه آموزش چنگ رومی از مشاورین موسیقی شهرآوا نیز به صورت آنلاین راهنمایی بگیرید.  همچنین برای مقایسه انواع آن و تهیه آن به صفحه خرید چنگ رومی مراجعه کنید.

انواع-لیرا- انواع-چنگ-رومی

حجم صدای بهترین مدل چنگ رومی

تفاوت حجم صدا مهمترین تفاوت بین چنگ رومی چوبی سافت و جعبه صدادار است. صدای نوع جعبه صدادار به اندازه صدای مدل های سافت آن نیست. این تفاوت عمدتا به این دلیل است که چنگ رومی های برند سگا معمولاً در بدنه اصلی جعبه صدا دارند و دارای سوراخ هستند. این ساختار فضای زیادی برای رزونانس صدا فراهم می کند. بنابراین، ساختن چنگ رومی جعبه صدادار توخالی معمولاً بسیار دشوارتر است. مدل های سافت هرگز به اندازه جعبه صدادار صدای بلند تولید نمی کنند. علاوه بر این، مدل های چوبی دارای رزونانس بیشتر و پتانسیل حجم بیشتری نسبت به اکریلیک است.

رنگ صدای لیرا (چنگ رومی)

صدای چنگ رومی شیشه ای نرمتر است و لحن آن شبیه صدای سنتی جعبه موسیقی است. این نوع چنگ رومی برای آهنگ‌های ملایم است.

از طرف دیگر، رنگ صدای چنگ رومی چوبی؛ در عین حال تیره تر، گرم تر و غنی تر به نظر می رسد. این بدان معنا نیست که صدای آنها بهتر است، اما صداهای آنها متفاوت است. از چنگ رومی چوبی جعبه صدادار اغلب برای زدن موسیقی محبوب استفاده می شود.

تفاوت چنگ رومی فلت و جعبه صدادار

لوازم همراه چنگ رومی

سیم‌های این ساز روی چوب سوار هستند که از بالا به سیم گیرها متصل است و تا پایین کشیده شده است و ا روی یک خرک رد شده اند.

کوک این ساز با پیچیدن گوشی ها کوک می شود. برای کوک کردن از یک آچار کوک استفاده می شود. معمولا یک دست سیم اضافی نیز به همراه برخی مدل های آن هست. همچنین معمولا سه عدد پیک نیز همراه آن وجود دارد. هرچند نوازندگی با انگشتان بهتر است تا استفاده از پیک. همچنین یک کیف برزنتی جنس مرغوب نیز همراه آن است.لوازم جانبی چنگ رومی لیرا

 

چنگ رومی سگا

چنگ رومی سگا یکی از بهترین برندهای موجود در بازار ایران است. این مارک چنگ رومی به دلیل استفاده از چوب با کیفیت، تراش خیلی دقیق چوب و رنگ بسیار با کیفیت آن، ساز بسیار مرغوبی محسوب می‌شود. سیم های فلزی با کیفیتی که برای این ساز استفاده شده بر روی صدادهی ساز تاثیر بسیاری گذاشته است. 

نکته مهم دیگر در کیفیت کونیک گوشی های کوک آن است. به دلیل ظرافت در ساخت گوشی ها، رزوه ی آنها و نسبت دقیق نر و مادگی گوشی ها در ساز، باعث شده است که این ساز از کوک خیلی دقیق و استواری برخوردار است.

بهترین مارک چنگ رومی را می‌توان سگا دانست. هم از لحاظ کیفیت ساخت و هم نسبت قیمت آن ساز بسیار مناسبی برای کسانی است که میخواهند یک ساز خوب و با کیفیت لیرا انتخاب کنند. چنگ رومی سگا دو مدل دارد:

مدل کلاسیک: ۱۶ سیمه و ۱۹ سیمه و ۲۱ سیمه

مدل گوش دار: ۱۶ سیمه و ۱۹ سیمه و ۲۱ سیمه

استانداردترین چنگ رومی سگا مدل ۱۶ سیمه آن است که بر اساس آن هنرجویان میتوانند این ساز را آموزش ببینند. شما برای آموزش چنگ رومی می‌توانید در کلاس های شهرآوا شرکت کنید و این ساز جذاب و دست داشتنی را ا پایه و ابتدا یاد بگیرید. همچنین می توانید با مراجعه به فروشگاه موسیقی شهرآوا، مدل های مختلف چنگ رومی سگا را ملحظه نمائید و از قیمت چنگ رومی آگاه شوید.

آموزش چنگ رومی

کلاس حضوری و آنلاین چنگ رومی

چنگ رومی

فروش ویژه انواع لیرا
مطالب مرتبط

آموزش چنگ رومی

یادگیری نواختن چنگ رومی

آموزش نت های کالیمبا و راهنمای مبتدیان

نت های موسیقی کالیمبا

آموزش کالیمبا از مبتدی تا حرفه‌ای

کلاس کالیمبا به صورت حضوری و آنلاین

رویدادهای چنگ رومی

۵ تیــــرماه

۱۳۹۹

مسابقه استعدادیابی در چنگ رومی
تهران، آکادمی شهرآوا

۳۱ اردیبهشت

۱۳۹۹

جایگاه لیرا در موسیقی
تهران، آکادمی شهرآوا

۲۸ فروردین

۱۳۹۹

کارگاه ریتم شناسی ویژه هنگ درام
تهران، آکادمی شهرآوا
۱۷ بهمن

۱۳۹۸

کارگاه معرفی وآشنایی با لیرا
تهران، آکادمی شهرآوا
همچنین ممکن است علاقه داشته باشید

آموزش کالیمبا

کلاس حضوری و آنلاین کالیمبا

کالیمبا

فروش ویژه انواع کالیمبا

آموزش لیرا

کلاس حضوری و آنلاین

چنگ رومی

فروش ویژه انواع چنگ‌رومی

آموزش هنگ‌درام

کلاس حضوری و آنلاین

هنگ درام

فروش ویژه انواع هنگ درام
مطالب پیشنهادی
  • همه
  • آرش براتی
  • آموزشگاه موسیقی ستارخان
  • اخبار موسیقی
  • اساتید
  • تاریخچه موسیقی
  • تعمیر ساز
  • تنبک
  • دانستنی های موسیقی
  • دوره های آموزشی
  • راهنمای خرید ساز
  • موسیقی کودک
  • ویولن
  • چنگ رومی
  • کالیمبا
مطالب پر طرفدار

آسان ترین سازهای ایرانی

ساده ترین سازهای ایرانی کدامند

سخت ترین سازهای جهان

سخت ترین سازهای جهان کدامند

همه چیز درباره ساز هنگ درام

هنگ درام ساز نسبتا گران قیمت
آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای زهی

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲