هنگ درام ساز کوبه ای یا ملودیک مسئله این است؟

دانستن اینکه هنگ درام یک ساز ملودیک است یا کوبه ای می تواند به هنرجویان در انتخاب کمک بسیاری کند.

مطالب مرتبط

نحوه تولید هنگ درام

مراحل ساخته شدن یک هنگ درام

جنس هنگ درام

از اصلی ترین دلایل گرانی

قیمت انواع هنگ درام

هنگ درام ساز نسبتا گران قیمت

همه هنرجویان قبل از انتخاب ساز به تحقیق درباره ی سازها و به کسب اطلاعات درباره ی ساز ها می پردازند.

ساز هنگ درام یک سازه کوبه ای و ملودیک میباشد و در دسته سازهای (خود صدا) جای می گیرد. با ضربه زدن بر روی بدنه ی این ساز صدای دلنشینی تولید می شود که این صدا نشات گرفته از ارتعاش سیم و یا دمیدن هوا نمی باشد بلکه همانطور که گفته شد با ضربه زدن، مالیدن، کشیدن و یا لرزاندن قطعات ساز این صدای دلنشین تولید می شود.

هنگ درام نوازی دختر

آموزش هنگ‌درام

کلاس حضوری و آنلاین

هنگ درام

فروش ویژه انواع هنگ درام

هنگ درام ساز کوبه ای یا ملودیک؟

ساز کوبه‌ای از سالیان پیش تاکنون در کشورهای مختلف نواخته شده است. سازهای کوبه‌ای با تولید ریتم‌های زیبا جایگاه ویژه‌ای را در دنیا موسیقی به دست آورده‌اند.

آن‌ها کاملاً منحصربه‌فرد و خاص می‌باشند زیرا دسته ساز کوبه‌ای جز معدود سازهایی است.سازهای کوبه ای به صورت عمده با دست یا بوسیله کوبه ها یا چکش هایی نواخته می شوند. برخی با تکان دادن و سایش به صدا در می آیند. ساز های کوبه ای به دو گروه تفسیم می شوند، گروه اول ساز هایی که توانایی ارایه چند نت را دارند مانند تیمپانی و ناقوس و ساز هایی که فقط قابلیت ارایه یک نت را دارند مانند مثلث و سنج.

در ایران سازهای دف،دایره،تنبک و دایره‌زنگی جز سازهای کوبه‌ای محسوب می‌شوند.

در کشورهای غربی، سازهایی چون پرکاشن،کاخن و درامز سازهای کوبه‌ای هستند. درامز، ساز پرمخاطب در بین جوانان، فقط توانایی نواختن یک نت را دارد.

شاید فکر کنید نواختن یک نت در سازی مثل درامز، آن را سازی خسته‌کننده جلوه دهد ولی در اصل به خاطر کنار هم قرار گرفتن چند ساز، آن را به سازی باشکوه و پرطرفدار تبدیل کرده است.

ساز‌های کوبه‌ای به ساز‌هایی گفته می‌شود که تولید صدا در آن‌ها از طریق ضربه زدن انجام می‌شود. این ضربه می‌تواند با دست یا به کمک چوب و مضراب انجام شود. وظیفه اصلی ساز‌های کوبه‌ای اجرای ریتم یا نگه داشتن ضرب و ریتم در قطعه موسیقی است. ساز‌های کوبه‌ای یا ممبرافون به دو دسته ساز‌های کوبه‌ای با کوک معین (مانند ساز هنگ درام) و ساز‌های کوبه‌ای با کوک نامعین (مانند انواع طبل‌ها) تقسیم می‌شوند. تنوع ساز‌های کوبه‌ای بسیار زیاد است؛ برخی در دسته ساز‌های ایرانی و برخی دیگر در دسته ساز‌های موسیقی غربی جای می‌گیرند. ما در این مقاله شما را با انواع ساز‌های کوبه‌ای موسیقی غربی آشنا خواهیم کرد.

نگ درام توسط Felix Rohner و Sabina Schärer در سوئیس ابداع شد. ظاهر جالبی دارد که شاید در نگاه اول (بدون هیچ آشنایی در مورد آن) اصلا شبیه یک ساز نباشد. بیشتر شبیه به یک سفینه فضایی و یا سپر جنگی است.هنگ درام جزو سازهای کوبه ای ملودیک است.

این ساز از دو صفحه فلزی به هم چسبیده ساخته شده که درون آن خالی بوده و به شکل یک عدسی محدب است. این ساز دارای ۵۲ سانتی‌متر قطر و۲۴ سانتی‌متر ارتفاع است. روز به روز نیز شاهد پیشرفت در ساز و کار آن هستیم.

هنگ درام به علت روش ساخت دشوار و زمان بری که دارد جزو سازهای گران محسوب می شود. از طرفی انتخاب فلز مناسب، دقت و مهارت در ادا شدن درست نت های آن، باعث شده تا سازندگان کمی در جهان برای این ساز وجود داشته باشد.یکی از ویژگی های خاص صدای این ساز همراهی نواختن یک نت با صدای لرزش نت های دیگر است که در مجموع، افراد را مهمان موسیقی دلنشینی می کند.

هنگ درام یک کوک ثابت دارد و رایج ترین آن “ر مینور” است. نت اصلی آن در وسط قرار دارد که صدایی پرحجم تولید می کند و۷ نت دیگر در اطراف آن هستند.هنگ درام های مخصوصی برای موزیسین های حرفه ای ساخته می شود که دارای ۱۶ نت هستند. این نت ها به ترتیب از بم ترین به زیرترین صدا سازماندهی شده اند.نت اصلی هنگ درام “دینگ” نام دارد. به عبارتی بم ترین نت این ساز است. مثال D / A C D E F G A نشان دهنده این است که نت اصلی یا همان دینگ شامل نت D یا در فارسی ر”RE” می‌باشد.

نت های هنگ درام

نت ها معمولا به شکل دایره و یا بیضی بوده که هر یک دارای یک فضای مشخصی روی ساز هنگ درام هستند.

هنگ درام

آموزش هنگ درام در تهران

اگر به دنبال آموزش و یادگیری هنگ درام در تهران هستید این مطلب را از دست ندهید

تاریخچه هنگ درام:

 این ساز در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط دو فرد سوئیسی به نام های فلیکس روهنر و سابینا شارر به جهانیان معرفی شد. البته عده‌ای ایده اولیه پیدایش این ساز را از یک ساز فلزی می دانند که در سال ۱۷۰۰ میلادی در آفریقا و آمریکای جنوبی استفاده می شده است.

هنگ درام قدیمی

اجزای تشکیل دهنده هنگ درام:

 هنگ درام از دوبخش بالایی و پایینی به نام های دینگ و گو تشکیل شده است. نت ها بر روی بخش بالایی و یا دینگ می باشد که با فرورفتگی هایی که با چکش ایجاد شده است، مشخص می شود. در بخش زیرین یا گو  یک حفره عمیق وجود دارد که این حفره امکان ایجاد صدای نت لبه های ساز را فراهم می کند. عموماً جنس این ساز نیز از استیل نیتریت شده ساخته می شود. عموماً این ساز ۲۴ سانتیمتر ارتفاع و ۵۲ سانتی متر قطر دارد.

قسمت های مختلف هنگ درام

آیا می توان هنگ درام را کوک کرد؟

 ساز هنگ درام عمدتاً به شکل دیاتونیک ساخته می شود یعنی ما نمی‌توانیم ساز را کوک می نماییم. پس کوک این ساز مانند بسیاری از سازهای دیگر به صورت دستی قابل تغییر نیست.

 شما باید در هنگام خرید توجه داشته باشید که چه گامی را  انتخاب می نمایید و باید حتماً از یک فردی که دارای تجربه است کمک بگیرید، چرا که ممکن است گامی را که انتخاب می‌کنید به کارتان نیاید و مورد سلیقه شما قرار نگیرد.

یکی از مهمترین مراحل ساخت ساز هنگ درام  همین مرحله تیون کردن و یا کوک کردن ساز می باشد به شکلی که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کار اصلی ساخت هنگ درام، مربوط به تیون کردن این ساز می باشد.

صدای هنگ درام:

 صدای این ساز به دلیل وجود هارمونیک های فراوانی که در تمامی نت های استفاده شده در این ساز وجود دارد، بسیار گوش نواز و آرام بخش می باشد.

تعداد نت های موجود در هنگ درام:

 ابتدا باید شما را با یک اصطلاح مهم آشنا نماییم. هر ساز هنگ درام دارای یک نت اصلی می باشد که پایین ترین نت از نظر اکتاو صدایی  را تولید می کند و عموما ارتباطی با ساختار گام بقیه نت ها ندارد. برای مثال ممکن است که نت دینگ یک هنگ درام D (re) بوده و مابقی نت ها به شکل زیر باشد:

A C D E F G A

 آن با توجه به مقدمه‌ای که برایتان گفتیم عموماً در سازهای معمولی که ساخته میشود، صفحه بالایی دارای یک نت دینگ و ۷ یا ۸ نت دیگر بر روی بدنه می باشد. اما امروزه مشاهده می شود که سازه هایی با ۱۳ نت نیز تولید شده و این خبر خوبی برای نوازندگان حرفه ای تر میباشد، چرا که می‌توانند ملودی هایی متنوع تر و هارمونیک تر را بر روی ساز اجرا نمایند. البته این نکته را نیز باید ذکر کرد که هرچه تعداد نت های بر روی صفحه بیشتر شود، صدای این ساز رو به زیر شدن میرود.

هنگ درام آرشا

چطور یک ساز هنگ درام خوب انتخاب کنیم؟

معیارهای انتخاب یک هنگ درام چیست و باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

غنای متحد صدای هنگ درام

صدای هنگ‌درام صدایی غنی و تاثیرگذار است. علت آن هارمونیک‌های فراوانی است که در تک‌تک نت‌های آن وجود دارد. به این معنی که چون بدنه‌ی ساز یکپارچه است، وقتی نتی را به تنهایی به صدا درمی‌آورید دیگر نت‌ها نیز با شدت کمی به ارتعاش درمی‌آیند. همین موضوع صدای هنگ دارم را بسیار گرم و دلنشین کرده است. نواختن هنگ‌درام از خریدن آن آسان‌تر است؛ البته بستگی دارد بخواهید آن را در چه سطحی بنوازید. یک نوازندگی حرفه‌ای و تاثیرگذار که اهل فن موسیقی از آن لذت ببرند قطعا تمرین زیاد، ممارست و شناخت خوبی از موسیقی می‌خواهد. اما اگر موزیسین حرفه‌ای نباشید هم از همان اولین روزها می‌توانید صدای دلنشینی تولید کنید و باعث شگفت‌زندگی اطرافیان‌تان بشوید.

امروزه هنگ‌درام در موسیقی خیابانی جایگاه خاصی دارد. بسیاری از نوازندگان خیابانی در سراسر جهان از تاثیرگذاری آن برای اجرا استفاده می‌کنند. اگر خوش شانس باشید در تهران هم می‌توانید نوازندگی این ساز را ببینید. همچنین صدای گرم و غنی آن تاثیرات هیپنوز دارد و برای ریلکسیشن و انواع یوگا نیز استفاده می‌شود.

هنگ‌درام دارای یک کوک ثابت است و بیشتر آنها به صورت دیاتونیک ساخته می‌شوند. یعنی فقط یک مد ثابت را می‌توان با آن نواخت. معمول‌ترین هنگ‌درام، هنگ دارم رِ مینور است؛ اما نوازندگان و سازندگان حرفه‌ای شکل‌ها و مدل‌های بسیار متنوعی استفاده می‌کند. در حالت معمول ساز هشت یا نه نت دارد که یکی از نت‌ها که نت اصلی مد و گام در وسط است، صدایی پرحجم و باس دارد و باقی نت‌ها در اطراف آن پراکنده‌اند. مدل‌های ویژه که معمولا به سفارش نوازنده‌های حرفه‌ای هستند، گاه تا شانزده نت نیز دارند که برخی از نت‌ها در صفحه زیری کار گذاشته می‌شوند. برخی از مدل‌ها دو نت بیس دارند. بعضی‌ها نمونه‌ها در کل فقط سه یا چهار نت بم دارند.
سازهای مشابه هنگ درام هم وجود دارند؛ مانند تانگ‌درام که کوچک‌تر و بسیار ارزان‌تر از هنگ‌درام است. تانگ‌درام به لحاظ ساختاری به هنگ‌درام شباهت زیادی دارد؛ اما صدایی تیزتر و کم‌عمق‌تر دارد. به خاطر داشته باشید که برای خرید هنگ‌درام حتما با یک کارشناس موسیقی مشورت کنید

هنگ درام نوازی دختر
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

کد تخفیف: shv401

کلاس هنگ درام

آموزش هنگ درام از پایه تا پیشرفته
۱.۵
۱.۲۹۹ دو ماهه
  • مشاوره رایگان
  • یادگیری تضمینی
  • نوآوری در نوازندگی
تخفیف ویژه
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

کد تخفیف: shv401

کلاس هنگ درام

آموزش هنگ درام از پایه تا پیشرفته
۱.۵
۱.۲۹۹ دو ماهه
  • مشاوره رایگان
  • یادگیری تضمینی
  • نوآوری در نوازندگی
تخفیف ویژه

رویدادهای هنگ درام

۵ تیــــرماه

۱۳۹۹

مسابقه استعدادیابی در هنگ درام
تهران، آکادمی شهرآوا

۳۱ اردیبهشت

۱۳۹۹

جایگاه هنگ درام در موسیقی
تهران، آکادمی شهرآوا

۲۸ فروردین

۱۳۹۹

کارگاه ریتم شناسی ویژه هنگ درام
تهران، آکادمی شهرآوا
۱۷ بهمن

۱۳۹۸

کارگاه معرفی وآشنایی با هنگ درام
تهران، آکادمی شهرآوا
همچنین ممکن است علاقه داشته باشید

آموزش کالیمبا

کلاس حضوری و آنلاین کالیمبا

کالیمبا

فروش ویژه انواع کالیمبا

آموزش لیرا

کلاس حضوری و آنلاین

چنگ رومی

فروش ویژه انواع چنگ‌رومی

آموزش هنگ‌درام

کلاس حضوری و آنلاین

هنگ درام

فروش ویژه انواع هنگ درام
مطالب پیشنهادی
  • همه
  • آرش براتی
  • آموزشگاه موسیقی ستارخان
  • اخبار موسیقی
  • اساتید
  • تاریخچه موسیقی
  • تعمیر ساز
  • تنبک
  • دانستنی های موسیقی
  • دوره های آموزشی
  • راهنمای خرید ساز
  • موسیقی کودک
  • ویولن
  • چنگ رومی
  • کالیمبا
مطالب پر طرفدار
تفاوت هنگ درام و تانگ درام

تفاوت هنگ درام و تانگ درام

تانگ درام و هنگ درام چه تفاوت هایی با هم دارند؟

سخت ترین سازهای جهان

سخت ترین سازهای جهان کدامند

مراحل ساخت هنگ درام

هنگ درام یک ساز کوبه ای خود صدا به حساب می آید که با دست و معمولا در کارگاه ها ساخته می شود. از این رو جنس و رنگ صدای هر ساز ...

آکادمی موسیقی شهرآوا

دپارتمان سازهای کوبه‌ای

Shahravamusic95@gmail.com

۸۸۲۵۱۲۲۲